Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Wadowice - Skawce

Odcinek Wadowice - Skawce, z uwagi na łagodny przebieg doliną Skawy, był ważnym szlakiem komunikacyjnym na Podhale. Odcinek został zamknięty w 1988 r. w związku z rozpoczęciem budowy zapory i sztucznego zbiornika wodnego, a kilka lat później rozebrany. Zdjęcia dokumentują ślady po dawnej linii kolejowej i wygląd okolicy niedługo przed jej dużymi zmianami, związanymi z przekształceniem w dno zbiornika.


Mapka orientacyjna

Wadowice, widok na bocznicę papierni Beskidy od strony rzeki Skawy.
22 października 2005
Za stacją Wadowice linia odbijała w prawo, przecinając przejazdem drogę do Krakowa.
Pierwszy wyraźny ślad - przyczółki mostku na Dąbrówce.
Kawałek dalej, widok w stronę Wadowic.
Jak wyżej.
Kolejny, nieco wyższy most.
Zachowany nasyp linii.
Przepust.
Przyczółki mostu na Ponikiewce.
Północny przyczółek widziany z bliska.
Widok drugiej strony.
Czartak, okolice dawnego przystanku.
Resztki kolejnego mostu.
Kawałek dalej, widok w kierunku Skawiec.
Widok w przeciwną stronę.
Plac budowy zapory.
Zapora, trwa budowa rdzenia.
Widok na przyszłe dno zbiornika. Linia kolejowa biegła między rzeką a drogą.
Jeszcze raz widok na zaporę.
Niegdyś główna droga z Wadowic do Suchej Beskidzkiej, obecnie używana przez pojazdy budowy. Linia biegła po lewej stronie tuż przy drodze.
Okolice Mucharza, gdzie znajdował się przystanek, posterunek odstępowy, bocznica i prawdopodobnie ładownia.
Przystanek znajdował się po lewej stronie, jego ślady zostały już zatarte.
Dawny most kolejowy na Skawie, po likwidacji linii adaptowany na drogowy.
Widok z poziomu Skawy, od strony południowej. Most pierwotnie posiadał łukową kratownicę, widoczna powstała w latach 70.
Oznaczenie z kilometrem i hektometrem linii.
Za mostem widoczny jest nasyp, skręcający łukiem w prawo.
Widok w stronę mostu.
Miejsce przebiegu toru.
Ubyki w nasypie.
Linia przecinała następnie lokalną drogę (widoczną w oddali) - widok w stronę Wadowic.
Łuk w lewo.
Jak wyżej.
Widok w przeciwną stronę.
Dalszy fragment.
Po lewej znajduje się zbocze, po prawej Skawa.
Kawałek dalej. Linia skręca w prawo.
Niedaleko Zagórza. Po lewej stronie na górze biegnie droga.
Zachowany słupek hektometrowy.
Zagórze przy Skawcach, przystanek autobusowy którego wiata prawdopodobnie pochodzi z przystanku kolejowego. Linia kolejowa biegła po prawej.
Widok w kierunku przystanku kolejowego.
Kawałek dalej.
Przystanek kolejowy znajdował się prawdopodobnie niedaleko widocznych wysokich drzew.
Widok w stronę Wadowic.
Kawałek dalej, w stronę Wadowic.
W stronę Skawiec.
Dalej.
Przedostatni łuk przed Skawcami. Po lewej widoczny mur oporowy.
Most na Stryszówce. Kratownica wykonana w tym samym czasie co kratownica mostu na Skawie, położono na niej betonowe płyty.
Widok z boku.
Widok w drugą stronę (od strony Skawiec).
Bliżej Skawiec.
Kawałek dalej, w stronę Wadowic.
Koniec odcinka - w tym miejscu linia łączyła się z „Zakopianką”. Kawałek dalej znajduje się most na Skawie.
Widok w drugą stronę.
Jeszcze jedno ujęcie doliny Skawy, gdzie utworzony zostanie zbiornik - okolice przystanku Zagórze przy Skawcach.
W drodze powrotnej. Okolice Czartaka, widoczna Jaroszowicka Góra.
Wadowice. EN57-1238 na torze postojowym.
Stacja wieczorem.

Wadowice - Skawce, 22 października 2005
powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.