|
Wagony towaroweSpis treści:1. Informacje ogólne 2. Klasyfikacja i oznaczenia wagonów towarowych 3. Charakterystyka wybranych typów wagonów towarowych Podstrony: Uwaga: strona ma charakter wyłącznie informacyjny, opis nie jest przedstawieniem oferty sprzedaży taboru kolejowego. 1. Informacje ogólneKolejowy transport ładunków wymaga odpowiednio zbudowanych wagonów towarowych. Konstrukcja wagonu zależy od rodzaju i właściwości ładunku, a także od innych uwarunkowań, takich jak dopuszczalne naciski osi na tor, skrajnia taboru, rodzaj sprzęgów i systemu hamulcowego, przepisy krajowe i międzynarodowe. Wagon towarowy składa się z nadwozia, którego budowa uzależniona jest od przeznaczenia wagonu, oraz podwozia, w skład którego wchodzą[1]:
Budowa nadwozia zależy od rodzaju oraz właściwości fizycznych i chemicznych ładunku. Ze względu na podatność ładunkową (podatność na sposób ładowania), ładunki podzielić można na[7]:
Ładunki sztukowe dla ułatwienia załadunku i rozładunku mogą być przewożone w jednostkach ładunkowych, np. na paletach, w pakietach (kilka sztuk ładunku, np. rur, połączonych linami, taśmami itp.), w kontenerach. Niektóre ładunki przewożone mogą być w wagonach ogólnego przeznaczenia, inne wymagają specjalnej konstrukcji nadwozia, a niekiedy odpowiedniej infrastruktury ładunkowej, np. urządzeń dźwignicowych, zasobników do załadunku, dołów zsypowych lub torów podwyższonych, nalewaków, przenośników powietrznych (dla ładunków sypkich). Nadwozie wagonu może być dodatkowo wyposażone w urządzenia do automatyzacji rozładunku, ogrzewania, chłodzenia itp. 2. Klasyfikacja i oznaczenia wagonów towarowychMiędzynarodowa organizacja UIC w latach 60 XX w. opracowała system klasyfikacji i oznaczeń wagonów towarowych do stosowania w zrzeszonych zarządach kolejowych. Zgodnie z przepisami UIC, każdy wagon towarowy oznaczany jest dwunastocyfrowym kodem liczbowym oraz serią literową, które umożliwiają identyfikację wagonu oraz określają jego rodzaj i charakterystykę. Kod liczbowy oraz seria są ze sobą powiązane. Znaczenie kolejnych cyfr kodu liczbowego jest następujące[2]:
Cyfra samokontroli jest dopełnieniem do pełnej dziesiątki sumy poszczególnych cyfr liczb, które otrzymywane są poprzez pomnożenie cyfr na miejscach parzystych kodu przez 1 i cyfr na miejscach nieparzystych kodu przez 2. Przykładowy kod liczbowy wagonu: 31 51 549 5 483-0Seria literowa składa się z dużej litery określającej rodzaj wagonu i małych liter określających jego cechy konstrukcyjne. Duża litera związana jest z piątą cyfrą kodu liczbowego. W tabl. 1 opisano rodzaje wagonów wraz z przyporządkowanymi im dużymi literami serii i cyframi znajdującymi się na piątej pozycji kodu liczbowego, a w tabl. 2 małe litery serii[2, 8]. Na PKP spotyka się ponadto oznaczenie literą X dla wagonów techniczno-gospodarczych[1].
Niezależnie od kodu liczbowego i serii literowej, dana konstrukcja wagonu oznaczana jest typem konstrukcyjnym nadawanym przez producenta. Typy wagonów produkowanych w Polsce na ogół otrzymują oznaczenie składające się z trzycyfrowej liczby, dużej litery i opcjonalnie małej litery, np.: 401WbPierwsza cyfra trzycyfrowej liczby oznacza[8]:
Dwie następne cyfry określają kolejność opracowania konstrukcji. Duża litera oznacza rodzaj wagonu:
Mała litera oznacza odmianę typu wagonu. Wagony importowane, używane przez PKP nie posiadają ujednoliconego systemu oznaczeń typów, niekiedy stosowane są dla nich oznaczenia utworzone od nazwy producenta. 3. Charakterystyka wybranych typów wagonów towarowychNa kolejnych podstronach opisane zostały wybrane typy wagonów towarowych używanych przez Polskie Koleje Państwowe (obecnie PKP Cargo SA) oraz przez niektóre inne przedsiębiorstwa w Polsce, głównie konstrukcji krajowej[1-8]. Wagony uporządkowane zostały według serii literowych UIC. Poza pewnymi wyjątkami opis nie obejmuje wagonów wycofanych już z eksploatacji oraz wagonów wyprodukowanych w niewielkich seriach. Podstrony:
Bibliografia
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |