Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Symulator prowadzenia ruchu kolejowego

Spis treści:

1. Wprowadzenie
2. Informacje ogólne
3. Zarys działania symulacji
4. Perspektywy rozwoju i zastosowania w dydaktyce

Powiązane strony:
  • ISDR - Aktualności
  • ISDR - Download i dokumentacja
  • Forum dyskusyjne www.isdr.pl

1. Wprowadzenie

Symulacja, jako technika imito­wania istnieją­cego bądź projek­towa­nego systemu przy pomocy jego modelu, poja­wiła się jako narzędzie badawcze już w latach pięćdzie­siątych[1], a jej szerokie zastoso­wanie umożli­wiły kompu­tery. Obecnie jest uży­wana również w kolej­nictwie, gdzie służy do wspoma­gania projekto­wania, plano­wania i eksploa­tacji, a także do celów szkoleniowych.

Zależnie od przezna­czenia, symu­lacja ruchu kolejo­wego może obej­mować fragmenty sieci kole­jowej o różnej wielkości i różnym poziomie szczegóło­wości. Wyróżnić można pod tym względem[8]:

  • symulacje makroskopowe,
  • symulacje mikroskopowe.

Zadaniem symu­lacji makrosko­powej jest odwzoro­wanie ruchu kolejo­wego na dużym obszarze, np. na całej sieci kole­jowej lub jej części. Modele makrosko­powe charak­tery­zują się dużym uo­gólnieniem z uwagi na potrzebną do wprowa­dzenia ilość danych i czas trwania obliczeń. Poste­runki ruchu mogą być trakto­wane jako proste obiekty, bez rozpatry­wania ich układów torowych, a symu­lacja ruchu może opierać się o dane statys­tyczne. Zastoso­waniem modeli makrosko­powych jest m.in. plano­wanie przewozów czy ana­lizy obcią­żenia sieci. Przykładem takiego modelu jest NEMO[5].


Rys. 1. Poziom szczegółowości modeli w symulacji makro- i mikroskopowej (prosto­kąty i kwadraty ozna­czają elemen­tarne obiekty infrastruk­tury w symu­lacji)

Symulacja mikrosko­powa pozwala na szczegó­łowe odwzoro­wanie działania niewiel­kiego fragmentu infrastruk­tury, np. układu toro­wego jednej lub kilku stacji, z dokład­nością do poje­dynczych rozjazdów i sygnaliza­torów (rys. 1). Ruch każdego pociągu symulo­wany jest osobno, z uwzględ­nieniem jego długości, masy i charakte­rystyk trakcyjnych. Symu­lacje mikrosko­powe znalazły szereg zasto­sowań, do których należą:

  • analizy projektów infrastruk­tury kolejowej,
  • testowanie i wspoma­ganie konstrukcji rozkładów jazdy[5, 7],
  • wspomaganie decy­zyjne procesu kiero­wania ruchem kolejowym[4],
  • testowanie urządzeń srk przed ich insta­lacją w terenie[6],
  • szkolenie perso­nelu obsłu­gują­cego systemy stero­wania ruchem kole­jowym[3, 6].

Przykładami symula­torów przezna­czonych do analiz projektów infrastruk­tury i rozkładów jazdy są OpenTrack i RailSys, natomiast w szkoleniach dyżurnych ruchu stoso­wane są m.in. symula­tory BEST i TRESim. Istnieją również systemy symula­cyjne, w których symula­tory do szkolenia dyżurnych ruchu współpra­cują z symulato­rami prowa­dzenia pociągu. Do grupy symula­torów mikrosko­powych zalicza się symu­lator ISDR.

2. Informacje ogólne

Celem programu ISDR - Symulator prowadzenia ruchu kolejowego jest możliwie dokładne odwzoro­wanie działania urządzeń srk i pracy dyżur­nego ruchu. Symu­lacja działania urządzeń srk obej­muje urzą­dzenia stacyjne, blokady liniowe oraz urzą­dzenia na przejazdach kolejowo-drogowych (w tym działanie urządzeń SSP). Symu­lacja kiero­wania ruchem kole­jowym obej­muje uprosz­czone porozumie­wanie się z pracowni­kami innych poste­runków (np. telefo­niczne zapowia­danie pociągów, powiada­mianie dróżników przejaz­dowych) oraz z obsadą pojazdów trakcyjnych (np. poda­wanie sygnałów, wyda­wanie rozkazów pisemnych), obsługę Systemu Wspoma­gania Dyżur­nego Ruchu, kiero­wanie pracą manew­rową itp. Ruch pociągów genero­wany jest na podstawie zada­nego rozkładu jazdy, przy czym możliwe jest tworzenie własnych rozkładów jazdy przy pomocy dołączo­nego do programu edy­tora. Symulo­wane mogą być rozma­ite sytu­acje awa­ryjne, takie jak usterki urządzeń, zamknięcia torów czy defekty pojazdów trakcyjnych, zmusza­jące dyżur­nego ruchu do zastoso­wania odpo­wiednich procedur i awa­ryjnej obsługi urządzeń.


Rys. 2. Wygląd okna programu 

Początki projektu sięgają 2007 roku, kiedy opubliko­wana została pierwsza wersja symula­tora urządzeń stacyjnych typu E na stacji Osielec. Symu­lator ten w podsta­wowym zakresie odzwier­ciedlał działanie urządzeń stacyjnych i blokad liniowych, z symu­lacją ruchu pociągów według rozkładu jazdy i uprosz­czoną współpracą z sąsied­nimi posterun­kami zapowiadaw­czymi.

Kolejna wersja symula­tora, z fikcyjną i mającą charakter demonstra­cyjny stacją Testowo (rys. 2), obejmo­wała symu­lację różnych typów blokad liniowych i urządzeń przejaz­dowych a także bardziej dokładne odwzoro­wanie ruchu pociągów i działania sąsiednich poste­runków zapo­wiadawczych, z możli­wością symulo­wania szeregu usterek i innych zdarzeń niety­powych. Obecnie dostępnych kilka odwzoro­wanych stacji i poste­runków rzeczy­wistych, a kolejne są w trakcie opraco­wania.

Program powstał jako projekt niekomer­cyjny i jego podsta­wowa, ogólnodos­tępna wersja kiero­wana jest do wszystkich osób zain­tereso­wanych ruchem kole­jowym i techniką srk. Przewi­dziane są ponadto wersje do zasto­sowań dydak­tycznych i szkole­niowych, których zało­żenia i funkcjo­nalność dostoso­wane są do okreś­lonych potrzeb.

3. Zarys działania symulacji

Infrastruk­tura wraz z ruchem kole­jowym stanowią duży i skompliko­wany system, którego model symula­cyjny musi składać się z szeregu współpracu­jących ze sobą modeli składowych o różnych charakterys­tykach. W programie modele te w większości funkcjo­nują jako odrębne moduły progra­mowe, których układ połączeń w przybli­żeniu odpo­wiada sposo­bowi powią­zania ele­mentów rzeczywis­tego systemu ruchu kolejo­wego (rys. 3).


Rys. 3. Uproszczony schemat architektury programowej symulatora

Podstawą działania programu jest moduł symu­lacji ruchu kolejo­wego, odpo­wiada­jący za działanie zewnętrznych urządzeń srk i ruch taboru. W przeci­wieństwie do większości symula­torów, w których układ torowy zapi­sany jest w formie grafu, ISDR wykorzys­tuje dokładny, dwuwymia­rowy model odwzo­rowu­jący układ geomet­ryczny poszcze­gólnych odcinków i rozjazdów a także rozmiesz­czenie obiektów i urządzeń zewnętrznych, budo­wany na bazie planów lub zdjęć sate­litarnych. Urzą­dzenia zewnętrzne mogą być urządze­niami sterowa­nymi i kontro­lowa­nymi, których stan usta­lany jest na podstawie sygnałów z innych modułów (np. z urządzeń stacyjnych) lub tylko kontro­lowa­nymi, pełnią­cymi rolę detek­torów. W modelu ruchu taboru uwzględ­niane są para­metry takie jak masa i moc pojazdów, dzięki czemu uzys­kano realis­tyczne czasy jazdy. Stero­wanie pojaz­dami trakcyj­nymi odbywa się na podstawie sygnałów na sygnaliza­torach przyto­rowych i wskaźnikach oraz sygnałów i poleceń otrzymy­wanych bezpoś­rednio od użytkow­nika. Działanie modułu można obser­wować przy pomocy podglądu sytu­acji w terenie.

Z urządze­niami zewnę­trznymi powią­zane są urzą­dzenia wewnętrzne, do których należą urzą­dzenia stacyjne z modułem zależnoś­ciowym i pulpitem nastawczym oraz blokady liniowe. Działanie przekaźni­kowych urządzeń stacyjnych typu E w pierwszych wersjach symula­tora odwzoro­wane było przy pomocy szeregu równań logicznych, w których ope­randy odpowia­dały zestykom przekaź­ników, przycisków i innych kontrolo­wanych w obwodzie ele­mentów, a wynik równania określał stan przekaź­nika, którego cewka zasi­lana była w danym obwodzie (rys. 4). Rozwią­zanie takie zapewnia wierne odwzoro­wanie działania urządzeń, jednak przygoto­wanie i sprawdzanie równań dla dużych stacji jest czynnością praco­chłonną. Działanie innych obwodów i urządzeń, np. blokad liniowych, odwzoro­wano w sposób uprosz­czony, defi­niując warunki przejść pomiędzy określo­nymi stanami.


Rys. 4. Odwzorowanie obwodów zależnościowych w postaci równań logicznych

W nowszych wersjach zastoso­wane zostało alterna­tywne rozwią­zanie, polega­jące na wykorzys­taniu tzw. schematu geograficz­nego obiektów odpowiada­jących poszcze­gólnym urzą­dzeniom, takim jak zwrotnice, sygnaliza­tory, tory i blokady liniowe, które połą­czone są ze sobą zgodnie z topo­logią układu toro­wego (rys. 5). Przebiegi dla zada­nego układu toro­wego są wyszuki­wanie i realizo­wane automa­tycznie na podstawie schematu. Ana­logiczna zasada działania stoso­wana jest również w rzeczy­wistych systemach przekaźni­kowych opiera­jących się na blokach przekaźni­kowych, np. JZH-111. Poprzez konfigu­rację działania obiektów schematu geograficz­nego rozwią­zanie to może imi­tować różne typy systemów urządzeń stacyjnych, w tym urzą­dzenia kompute­rowe.


Rys. 5. Odwzorowanie systemu zależnościowego przy pomocy schematu geograficznego 

Symu­lacja obej­muje także funkcjono­wanie sąsiednich poste­runków zapo­wiadawczych oraz poste­runków dróżników przejaz­dowych i Skp, znajdu­jących się w obrębie odwzo­rowa­nego poste­runku zapowiadaw­czego i na przyległych do niego szlakach. Moduły sąsiednich poste­runków zapo­wiadawczych przyjmują oraz wypra­wiają pociągi na końcach szlaków według zada­nego rozkładu jazdy oraz statusu danego toru, aktuali­zowa­nego na podstawie stanu blokady liniowej oraz otrzy­manych od użytkow­nika infor­macji (poprzez urzą­dzenia łączności tele­fonicznej). Moduły poste­runków dróżników przejaz­dowych i Skp przyjmują infor­macje o jeździe pociągów od użytkow­nika lub sąsiednich poste­runków zapo­wiadawczych i sterują urządze­niami przejazdo­wymi, względnie potwier­dzają wjazd pociągu ze szlaku. Komuni­kacja ze współpra­cują­cymi posterun­kami polega na wymianie okreś­lonych telefonog­ramów, w których poda­wany jest numer pociągu, numer toru, godzina lub inne infor­macje.

4. Perspektywy rozwoju i zastosowania w dydaktyce

Dalsze prace nad projektem obej­mować będą w pierwszej kolej­ności odwzoro­wanie kolejnych rzeczy­wistych poste­runków ruchu z urządze­niami typu E, bez istotnych zmian w funkcjonal­ności symula­tora. W przyszłości przewidy­wane jest również rozsze­rzenie o symu­lację innych urządzeń stacyjnych, w tym urządzeń z pulpi­tami kompu­tero­wymi oraz starszych urządzeń mecha­nicznych lub elek­tromecha­nicznych, a także innych współpracu­jących systemów srk lub łączności.

Równo­legle do wersji ogólnodos­tępnej symula­tora rozwi­jana jest wersja przezna­czona do zasto­sowań dydak­tycznych i szkole­niowych, np. w szkołach technicznych, z połą­czeniem kilku stanowisk w sieci lokalnej. Użytkow­nicy stanowisk prowadzą ruch kole­jowy współpra­cując ze sobą, mając do dyspo­zycji wiernie odwzoro­wane stano­wisko dyżur­nego ruchu, w tym urzą­dzenia tele­fonicznej łączności ruchowej działa­jące w techno­logii Voice over IP. Symu­lacja nadzoro­wana jest przez instruk­tora przy pomocy dodatko­wego stano­wiska, pozwa­lają­cego na podgląd sytu­acji ruchowej, stanu urządzeń i działań użytkow­ników, a także inge­rencję w przebieg symu­lacji, np. symulo­wanie usterek lub zakłóceń w ruchu.

a) b)
Fot. 1. Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego: a) widok ogólny, b) stanowisko instruktora 

Oprogramo­wanie ISDR po raz pierwszy zostało zastoso­wane w roli dydak­tycznej w rozwi­janym od 2014 roku Labora­torium Inży­nierii Ruchu Kolejo­wego na Politech­nice Krakowskiej, w którym urzą­dzono 12 współpracu­jących ze sobą stanowisk symula­tora z odwzoro­waniem stacji i poste­runków z różnymi typami urządzeń przekaźni­kowych i kompute­rowych (fot. 1). Labora­torium wyko­rzysty­wane jest przy kształceniu studentów na kierunku Transport, a zwłaszcza na specjali­zacji Transport Kole­jowy[2]. Symu­lator ISDR wyko­rzysty­wany jest jako narzędzie szkole­niowe także w kilku innych szkołach technicznych i uczelniach.

Bibliografia

[1]Fishman G. S.: "Symulacja komputerowa – pojęcia i metody", Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1981.
[2]Gertz J., Okrzesik P.: "Przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem symulatora ISDR w Laboratorium Inżynierii Ruchu Kolejowego na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej", Zeszyty Naukowo-Techniczne SITK RP Oddział w Krakowie nr 2 (116), Kraków 2018.
[3]Gray T.: "Advanced software systems for railway signalling and operations", RailProfessional, grudzień 2012.
[4]Kvist T., Hellström P., Sandblad B., Byström J.: "Decision support in the train dispatching process", konferencja COMPRAIL 2002.
[5]Nash A., Huerlimann D.: "Railroad simulation using OpenTrack", konferencja COMPRAIL 2004.
[6]Parádi F., Harder V.: "BEST – symulacja ruchu i nastawni jako środek pomocniczy w planowaniu i projektowaniu elektronicznych urządzeń srk", Telekomunikacja i Sterowanie Ruchem nr 9/1998.
[7]Radtke A., Bendfeldt J.-P.: "Handling of railway operation problems with RailSys", World Congress on Railway Research 2001.
[8]Yong C., Ullrich M., "Multi-scale simulation in railway planning and operation", Promet - Traffic & Transportation, No. 6, Vol. 23, 2011.
Ostatnia modyfikacja strony: 19.05.2021
powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.