Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Urządzenia łączności

Spis treści:

1. Informacje ogólne
2. Łączność telefoniczna
3. Łączność radiowa
4. GSM-R

1. Informacje ogólne

Prowa­dzenie ruchu kolejo­wego wymaga sprawnego i niezawod­nego systemu łączności do komuniko­wania się pomiędzy poszczegól­nymi posterun­kami technicz­nymi, druży­nami pociągo­wymi i innymi pracowni­kami. Dyżurny ruchu na swoim stano­wisku ma do dyspo­zycji najczęściej następu­jące rodzaje sieci łączności[12]:

  • telefo­niczna łączność ruchowa,
  • telefo­niczna łączność dyspozy­torska,
  • telefo­niczna łączność ogól­noeksplo­ata­cyjna,
  • radio­łączność.

Telefo­niczna łączność ruchowa jest wydzie­loną siecią zapewnia­jącą bezpoś­rednie połą­czenia pomiędzy posterun­kami technicz­nymi biorą­cymi udział w prowa­dzeniu ruchu. Do przekazy­wania infor­macji pomiędzy dyżur­nymi ruchu a dyspozy­torem liniowym służy łączność dyspozy­torska, składa­jąca się z obwodów obejmu­jących poszcze­gólne odcinki dyspo­zytorskie. Sieć łączności tele­fonicznej ogól­noeksplo­ata­cyjnej obej­muje całe przedsię­biorstwo PKP i jest połą­czona z siecią publiczną. Radio­łączność pozwala na bezprzewo­dową komuni­kację pomiędzy perso­nelem ruchu, druży­nami pociągo­wymi i pracowni­kami wyposażo­nymi w radio­tele­fony przenośne.

2. Łączność telefoniczna

Podsta­wowym rodzajem łączności wyko­rzysty­wanym na stano­wiskach związanych z prowa­dzeniem ruchu kolejo­wego jest telefo­niczna łączność ruchowa. Charak­tery­zuje się ona bezpośred­nimi łączami pomiędzy apara­tami abo­nentów i natychmias­towym zesta­wianiem połączeń. Możliwe są trwałe połą­czenia dwóch apa­ratów lub łącza z wieloma apara­tami przyłączo­nymi równo­legle do pary przewodów[7]. Przykład sieci ruchowej na poste­runku zapowia­dawczym przedsta­wiono na rys. 1.


Rys. 1. Przykład sieci ruchowej

Ze względu na pełnioną funkcję, wyróżnić można łącza:

  • stacyjno-ruchowe - przezna­czone do komuniko­wania się pracow­ników poste­runków technicznych w obrębie stacji,
  • zapowia­dawcze - przezna­czone do komuniko­wania się współpracu­jących dyżurnych ruchu,
  • strażni­cowe - przezna­czone do powiada­miania dróżników na szlaku o jeździe pociągu,
  • wypad­kowe - pozwala­jące na nawią­zanie połą­czenia z dyżurnym ruchu z apa­ratów tele­fonicznych przy szlaku (mające szersze zastoso­wanie przed wprowa­dzeniem radiołącz­ności).

Najprostszym apa­ratem tele­fonicznym stoso­wanym w sieciach łączności ruchowej jest aparat MB typu kolejo­wego, gdzie MB oznacza sposób zasi­lania - z miejscowej baterii. Wywo­łanie abo­nenta z apa­ratu MB dokony­wane jest induk­torem z korbką, a sygna­lizo­wane jest dzwonkiem. W łączach, do których przyłą­czonych jest wielu abo­nentów, do rozróż­nienia wywołań stoso­wane mogą być sygnały dzwonkowe i znaki wywo­ławcze będące kombinac­jami krótkich i długich dźwięków, uzyski­wane poprzez odpo­wiedni sposób kręcenia korbką induk­tora.

Fot. 1. Aparat MB typu kolejowego 

Jeżeli na danym stano­wisku zakoń­czona jest większa liczba łączy, zamiast oddzielnych apa­ratów stoso­wana jest centralka dyspozy­cyjna. Na PKP powszechnie stoso­wane są centralki dyspozy­cyjne typu KTE, występu­jące w wersjach KTE 10 i KTE 20 jednos­tanowis­kowych oraz KTE 20, KTE 30 dwustanowis­kowych. Centralka typu KTE składa się z pulpitu mani­pulacyj­nego, służą­cego do wyboru łącza oraz sygnali­zacji wywołań, głośnika/mikrofonu, rozdziel­nika naścien­nego oraz szafy aparatu­rowej[7]. Obecnie centralki dyspozy­cyjne KTE zastępo­wane są nowszymi rozwiąza­niami opar­tymi na technice kompute­rowej, do których należy np. System Łączności Kole­jowej SLK[8].

a) b)
Fot. 2. Centralka dyspozycyjna: a) KTE-30, b) SLK 

Do łączności dyżurnych ruchu z dyspozy­torem liniowym począt­kowo wyko­rzysty­wane były sieci z apara­tami typu MB, jednak rozwią­zanie to było uciąż­liwe w użytko­waniu. W ich miejsce wprowa­dzono łączność selekto­rową opartą o system SELTON. Sieci łączności selekto­rowej są sieciami o układzie liniowym, do których włączane są apa­raty telefo­niczne dyżurnych ruchu danego odcinka dyspozytor­skiego. Wywo­łanie wybra­nego dyżur­nego ruchu przez dyspozy­tora polega na wysłaniu sygnału prądu przemien­nego o okreś­lonej częstotli­wości, możliwe są również wywo­łania grupowe[7].

3. Łączność radiowa

Na PKP od 1972 r.[6] stoso­wany jest analo­gowy, simplek­sowy (umożliwia­jący w danym momencie tylko nada­wanie albo odbiór) system radiołącz­ności, pracu­jący na częstotli­wościach 150-156 MHz[2]. W zakresie tym wyzna­czonych jest 7 częstotli­wości sieci pocią­gowej, przezna­czonych do komuniko­wania się z druży­nami pociągo­wymi na okreś­lonych liniach kole­jowych, a także częstotli­wości drogowe i utrzy­mania, manew­rowe, ratun­kowe itp.[3]

W sieci pocią­gowej stoso­wane są radio­tele­fony z wywo­łaniem selek­tywnym. Wywo­łanie selek­tywne polega na wysłaniu sygnału wywo­łania selektyw­nego w postaci tonu o częstotli­wości odpowiada­jącej danej grupie abo­nentów, a następnie wywo­łaniu głosowym abo­nenta. Sygnał wywo­łania selektyw­nego powo­duje odbloko­wanie odbioru w radiotele­fonach usta­wionych na pracę w danej grupie. Wyróż­niane są dwie grupy abo­nentów: do pierwszej należą maszy­niści, drużyny konduk­torskie i pracow­nicy dokonu­jący obchodu torów, do drugiej dyżurni ruchu oraz stano­wiska termina­lowe urządzeń detekcji stanów awa­ryjnych taboru[5].

Stoso­wany jest ponadto system RADIOSTOP, polega­jący na możli­wości nadania w sytu­acji zagro­żenia bezpie­czeństwa ruchu sygnału ALARM, powodują­cego samo­czynne zatrzy­manie się pojazdów wyposa­żonych w ten system, których radio­tele­fony usta­wione są na pracę na danym kanale[5].

a) b)
Fot. 3. Radiotelefon: a) RADMOR 3006, b) Koliber 

Popu­larnym typem radio­tele­fonu używa­nego na PKP jest RADMOR 3006, opraco­wany na potrzeby kolei w latach 70. Obecnie jest zastępo­wany przez nowsze radiotele­fony, m.in. Koliber firmy Radio­nika oraz F-747 i FXM20 firmy Pyry­landia[6]. Stano­wisko dyżur­nego ruchu wyposa­żone jest przeważnie w dwa lub więcej radiotele­fonów, z których jeden pracuje w sieci drogowej i utrzy­mania, a pozos­tałe na kanałach sieci pocią­gowej, które uży­wane są na przyległych szlakach. Dla dużych stacji węzłowych zamiast wielu radiotele­fonów stoso­wane mogą być koncentra­tory radio­telefo­niczne, w których wszystkie kanały obsługi­wane są z jednego pulpitu mani­pulacyj­nego[3].

a) b)
Fot. 4. a) koncentrator radiotelefoniczny, b) stanowisko dyspozytorskie systemu zdalnego sterowania radiołącznością F-804/2/M 

Na odcinkach zdalnego prowa­dzenia ruchu stoso­wane są systemy zdalnego stero­wania sieciami radiotele­fonicz­nymi, które zapew­niają łączność dyżur­nego ruchu z użyt­kowni­kami radiotele­fonów przewoźnych i przenośnych na całym odcinku. Przykładem takiego systemu jest system F-804/2/M firmy Pyry­landia, składa­jący się z jednego lub wielu stanowisk dyspo­zytorskich (pulpitów kompute­rowych) oraz zdalnie stero­wanych stacji bazowych z radio­telefo­nami danego obszaru, połą­czonych siecią teletransmisyjną[9].

4. GSM-R

Następcą systemu radiołącz­ności analo­gowej stoso­wanej na PKP jest system GSM-R, oparty na standardach GSM stoso­wanych w sieciach publicznych, wyko­rzystu­jący częstotli­wości 876-880 MHz (uplink - komuni­kacja w stronę sieci) oraz 921-925 MHz (downlink - komuni­kacja w stronę termi­nali)[13]. System GSM-R jest ele­mentem systemu ERTMS (Eu­ropejski System Zarzą­dzania Ruchem Kole­jowym) i zapro­jekto­wany został jako standar­dowy system łączności dla sieci kole­jowych różnych państw. Oprócz łączności głosowej zapewnia także transmisję danych, co jest wyko­rzysty­wane m.in. do przekazy­wania zezwoleń na jazdę w systemie ETCS L2.

a) b)
Fot. 5. a) stacja bazowa GSM-R, b) terminal DICORA S15 

Obszar pokryty systemem GSM-R podzie­lony jest na komórki, które obsługi­wane są przez stacje bazowe BTS (Base Transce­iver Station). Stacje bazowe kontrolo­wane są przez kontro­lery stacji bazowych BSC (Base Station Controller), które połą­czone są z centra­lami komu­tacyjnymi MSC (Mobile Switching Centre). Sieć GSM-R uży­wana przez PKP PLK SA obsługi­wana jest przez dwie centrale MSC, podsta­wową w Warszawie oraz rezer­wową w Poznaniu i nadzoro­wana jest przez Centrum Zarzą­dzania Siecią w Warszawie[1]. Łączność pomiędzy centralą a stanowis­kami dyżurnych ruchu realizo­wana jest przewo­dowo, poprzez sieć termi­nali FDS (Fixed Dispatcher System).

Dla zwiększenia niezawod­ności system budo­wany może być w sposób redun­dantny, np. poprzez pokrycie obszaru przez różne stacje bazowe obsługi­wane niezależ­nymi kontrole­rami stacji bazowych. Jest to szczególnie istotne w sytu­acji, gdy GSM-R uży­wany jest do przesy­łania danych na potrzeby stero­wania ruchem w systemie ETCS. Przykła­dowe rozwią­zanie budowy systemu GSM-R na odcinku linii kole­jowej przedsta­wiono na rys. 2[13].


Rys. 2. Przykładowe rozwiązanie budowy systemu GSM-R na odcinku linii kolejowej

W odróż­nieniu od stoso­wanej dotychczas radiołącz­ności ana­logowej, która ma charakter rozgłosze­niowy, w GSM-R połą­czenia zesta­wiane są pomiędzy konkret­nymi abonen­tami lub grupami abo­nentów. W porów­naniu do GSM, w GSM-R przewi­dziano dodat­kowe usługi[11]:

  • VGCS (Voice Group Call Service) - usługa grupo­wego wywo­łania głoso­wego,
  • VBS (Voice Broadcast Service) - usługa łączności rozgłosze­niowej,
  • eMLPP (Enhanced Multi-Level Prece­dence and Pre-emption Service) - wielopozio­mowy system pierwszeństwa i priory­tetu połączeń, zapewnia­jący większą nieza­wodność połączeń o wyższych priory­tetach.

Do wywołań VGCS należą kole­jowe połą­czenia alar­mowe REC (Rail­way Emer­gency Call), które mają najwyższy priorytet i służą do informo­wania o zagro­żeniu maszy­nistów, dyżurnych ruchu i innych pracow­ników w okreś­lonym obszarze. Do funkcji specy­ficznych dla kolei należą ponadto:

  • FA (Functional Address, adreso­wanie funkcyjne) - umoż­liwia identyfi­kację abo­nenta nie tylko według numeru tele­fonu, ale również według jego funkcji (np. numer pociągu, stano­wisko),
  • LDA (Local Dependent Address, adreso­wanie zależne od lokali­zacji) - umoż­liwia nawią­zanie połą­czenia przez maszy­nistę z właściwym dyżurnym ruchu poprzez użycie jednego przycisku, realizo­wane na podstawie lokali­zacji pociągu,
  • Access Matrix (matryca dostępu) - określa, którzy użytkow­nicy są upraw­nieni do komuniko­wania się ze sobą.

Pierwszym, pilota­żowym odcinkiem w Polsce na którym wdrożono GSM-R jest odcinek linii E 30 z Legnicy do Bielawy Dolnej[14]. Kolej­nymi odcin­kami, na których wdrażany jest system, są odcinki linii E 65 Warszawa - Gdynia oraz E 20 Kuno­wice - Terespol[10]. System GSM-R zastoso­wany został ponadto na linii Pomorskiej Kolei Metropoli­talnej w Gdańsku[4].

Bibliografia

[1]"Cyfrowa rewolucja na kolei", informacja prasowa PKP PLK SA, Warszawa 15.10.2014.
[2]Decyzja komisji z dnia 28 marca 2006 r. dotycząca technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 2006/679/WE.
[3]Instrukcja o organizacji i użytkowaniu sieci radiotelefonicznych Ie-14 (E-36), PKP PLK SA, Warszawa 2005.
[4]Instrukcja o użytkowaniu urządzeń radiołączności PKM-04, Pomorska Kolej Metropolitalna SA, Gdańsk 2015.
[5]Instrukcja o użytkowaniu urządzeń radiołączności pociągowej Ir-5 (R-12), PKP PLK SA, Warszawa 2014.
[6]Jakubowski M.: "Radiołączność kolejowa w Polsce - historia i przyszłość", http://radiotech.pl/aktualnosci/z-kraju/­593-radiolacznosc-kolejowa-w-polsce-historia-i-przyszlosc.html (dostęp: 10.07.2016).
[7]Karaś S., Doliński M.: "Urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności", Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1988.
[8]Materiały informacyjne KZŁ sp. z o.o., http://www.kzl.com.pl/oferta/­systemy-lacznosci-dyspozytorskiej.html (dostęp: 10.07.2016).
[9]Materiały informacyjne Pyrylandia sp. z o.o., https://pyrylandia.com.pl/pl/produkty/systemy/system-zdalnego-sterowania-F-804-2-M (dostęp: 17.03.2025).
[10]"Miliardowy przetarg Polskich Linii Kolejowych", informacja prasowa PKP PLK SA, Warszawa 21.09.2015.
[11]Neves J. P.: "Railway Telecommunications - How, why and what for", Refer Telecom, Lisboa 2012.
[12]Nowosielski L.: "Poradnik dyżurnego ruchu", Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1974.
[13]Siergiejczyk M., Gago S.: "Problemy zapewnienia bezpieczeństwa informacyjnego w sieci GSM-R", Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Zeszyt nr 92/2013.
[14]"Wkrótce testy systemu ETCS 2", TSL biznes nr 2/2013.
Ostatnia modyfikacja strony: 17.03.2025
powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.