|
Urządzenia typu OSAOSA (Oszczędnościowy System Automatyki) jest przekaźnikowym systemem sterowania ruchem opracowanym przez KZA (Krakowskie Zakłady Automatyki) na początku lat 90, przeznaczonym do stosowania na małych stacjach. W obwodach zależnościowych stosowane są przekaźniki typu JRF, a przebiegi manewrowe są niezorganizowane. Obwody tworzone są z tzw. blankietów (gotowych fragmentów odpowiedzialnych za pracę danego elementu, np. zwrotnicy) układanych w schemat geograficzny. System obsługiwany jest z typowego pulpitu kostkowego. Przebiegi nastawiane są indywidualnie, a utwierdzenie zwalniane jest sekcyjnie.pulpit stacji Andrychów - urządzenia OSA (kliknij aby powiększyć) Stacja dzielona jest na rejony oznaczane kolejnymi cyframi lub literą L/P (lewy/prawy), które najczęściej obejmują po jednej głowicy stacyjnej lub jej połowie w przypadku stacji na linii dwutorowej. Każdy rejon posiada swoje przyciski i lampki kontrolne: przycisk rozkazu P ze szczeliną świetlną, używany przy nastawianiu przebiegu pociągowego, przycisk rejonu manewrowego M ze szczeliną świetlną, służący do włączania rejonu manewrowego, przycisk Sz (grupowy) z lampką kontrolną oraz szczelina świetlna alarmu A, zapalana światłem czerwonym podczas wyświetlania sygnału zastępczego lub w przypadku rozprucia zwrotnicy. Ponadto w górnej części pulpitu zlokalizowane są dodatkowe przyciski: ZCZ (zwolnienie czasowe przebiegu) z lampką kontrolną i licznikiem oraz NN (napięcia nastawczego - włączanie lub odłączanie) z dwoma lampkami kontrolnymi (biała zapalana przy włączonym, czerwona przy wyłączonym napięciu). Obok nich znajdują się lampki kontrolne pracy przetwornic oraz przepływu prądu nastawczego. Na pulpicie kontrolowany jest także stan przejazdów w obrębie stacji przy pomocy białych lampek kontrolnych przy symbolach przejazdów. Zwrotnice Obsługa zwrotnic przebiega w sposób podobny jak w urządzeniach typu E. Każda zwrotnica posiada trójpołożeniowy przycisk zwrotnicowy oraz plombowane przyciski pIz i Kr. Przebiegi pociągowe Każdy z sygnalizatorów posiada zielony przycisk adresowy, a semafory dodatkowo lampkę kontrolną. Po indywidualnym ustawieniu zwrotnic w drodze przebiegu wciskany jest przycisk adresowy semafora oraz przycisk rozkazu P. Zadziałanie przycisku rozkazu P sygnalizowane jest podświetleniem jego szczeliny świetlnej. Następuje utwierdzenie kolejnych sekcji i zamknięcie obwodu przekaźników sygnałowych. W obwodzie tym pracują dwa przekaźniki sygnałowe, dla poczatku i końca drogi przebiegu. Droga przebiegu podświetlana jest na biało, szczelina rozkazu gaśnie, a na semaforze wyświetlany jest sygnał zezwalający. Przebieg zwalniany jest sekcyjnie, wraz ze zjeżdżaniem pociągu z poszczególnych sekcji. W razie niezwolnienia przebiegu sekcja może być zwolniona ręcznie, plombowanym przyciskiem zwolnienia sekcji. Możliwe jest również zwolnienie czasowe całej drogi przebiegu przy pomocy przycisku ZCZ, używanego wraz z przyciskiem semafora na końcu drogi przebiegu. Zwalnianie czasowe sygnalizowane jest białą lampką przy przycisku semafora na końcu drogi przebiegu. Sygnał zastępczy wyświetlany jest po wciśnięciu jednocześnie przycisku adresu oraz grupowego przycisku Sz danego rejonu. W górnej części pulpitu umieszczone są liczniki sygnałów zastępczych. Przebiegi manewrowe W nietypowy sposób rozwiązana jest sygnalizacja dla jazd manewrowych. W celu wyświetlenia sygnału zezwalającego na jazdę manewrową obsługiwany jest przycisk adresowy sygnalizatora oraz przycisk rejonu manewrowego M. Jeżeli nie jest nastawiony żaden przebieg pociągowy sprzeczny z danym rejonem, następuje włączenie rejonu i zamknięcie go dla przebiegów pociągowych. Włączenie rejonu jest warunkiem wyświetlenia sygnału zezwalającego na jazdę manewrową. Przebiegi manewrowe są niezorganizowane, wyświetlenie sygnału nie powoduje zamknięcia zwrotnic. Wyciągnięcie przycisku adresowego powoduje wygaszenie sygnału. Wyłączenie rejonu manewrowego dokonywane jest wyciągnięciem przycisku M. |
|||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |