|
Urządzenia zewnętrzne na przejazdach kolejowo-drogowychPowiązane strony:Urządzenia przejazdowe Ruch na przejazdach kolejowo-drogowych zabezpieczany jest przez rogatki, sygnalizację świetlną i akustyczną. Do sterowania nimi służą systemy sterowania ręcznego lub samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Uzupełnieniem urządzeń przejazdowych w nowszych systemach mogą być tarcze ostrzegawcze przejazdowe, służące do informowania maszynisty o stanie urządzeń. Napędy rogatkowe Rogatki zabezpieczają przed wjechaniem na przejazd podczas zbliżania się i przejazdu pociągu. Drągi rogatek wykonywane są z drewna, aluminium lub plastiku, opcjonalnie z pulsującymi latarkami. Stosowana może być kontrola ciągłości drąga (wyłamania). Rogatki zamykające jedynie połowę drogi nazywane są półrogatkami. Do poruszania drągami rogatek służą napędy rogatkowe. Najstarszym rozwiązaniem jest mechaniczny napęd rogatkowy. Drągi rogatek mechanicznych umieszczone są w takim rozwiązaniu na wspólnej osi z tarczą napędową poruszaną pędnią, która podczas obracania powoduje dodatkowo uderzanie w klosz dzwonu. Do napędzania rogatek służy ręczna korba z przekładnią umieszczona w pobliżu przejazdu lub w obsługującym go posterunku technicznym. Rogatka mechaniczna Napęd elektryczny typu JEG-10 zastępuje ręczną korbę rogatek mechanicznych. Silnik elektryczny poprzez przekładnię porusza kołem napędowym, na które nawija się pędnia poprowadzona do rogatek. Jeden napęd może obsługiwać dwie rogatki. Napęd JEG-10 Powszechnie stosowany jest napęd typu JEGD-50 wyposażony w silnik prądu stałego 24 V o mocy 225 W, z przekładnią ślimakową. Większość rodzajów napędów elektrycznych posiada możliwość ryglowania drąga w jednym lub obu położeniach oraz kontrolę położenia. Napęd JEGD-50 Nowsze konstrukcje posiadają zwykle modułową budowę ułatwiającą eksploatację i więcej elementów kontrolnych i zabezpieczających. Napęd typu EEG-1, stosowany m.in. w samoczynnej sygnalizacji przejazdowej SPA-4, składa się z silnika połączonego z drągiem poprzez przekładnię pasową i zębaty suwak. Możliwe jest zastosowanie sprężyny powodującej samoczynne opuszczenie drąga w przypadku zaniku napęcia. Napęd EEG-1 Na nieco innej zasadzie opiera się działanie hydraulicznego napędu typu RHR-95. Do poruszania drągiem służy siłownik hydrauliczny połączony przewodem z pompą elektryczną. Układ wypełniony jest olejem. Napęd RHR-95 Sygnalizatory drogowe i sygnały akustyczne Starsze sygnalizatory drogowe konstruowane były podobnie do sygnalizatorów przytorowych. Nowsze posiadają większą średnicę soczewki, a żarówki często zastępowane są diodami LED. Sygnalizator posiada na ogół dwie komory świetlne, sterowane osobnymi kanałami w celu zwiększenia niezawodności. W niektórych krajach, np. w Czechach, stosowana jest dodatkowa komora pulsująca białym światłem sygnalizując stan oczekiwania. Sygnalizator drogowy starszej konstrukcji Sygnalizator SD-K2 z buczkiem elektrycznym Jako sygnały akustyczne stosowane są dzwony wolnobijące lub buczki elektryczne. Urządzenia takie umieszczane są najczęściej na masztach sygnalizatorów drogowych. |
|||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |