|
Zasada działania blokady stacyjnejSpis treści:1. Informacje ogólne 2. Przykłady działania 1. Informacje ogólneZ uwagi na rodzaj zastosowanych urządzeń srk lub wielkość stacja podzielona może być na dwa lub więcej okręgów nastawczych. Do uzależnienia czynności nastawczych poszczególnych nastawni służy blokada stacyjna, która stanowi powiązanie urządzeń stacyjnych tych nastawni. Blokada stacyjna stosowana jest dla jazd pociągowych, a w szczególnych przypadkach także dla jazd manewrowych[3]. Działanie blokady stacyjnej opiera się o przekazywanie nakazów oraz zgód na poszczególne przebiegi. Danie nakazu lub zgody (oznaczane skrótem Dn, Dz) uzależnione jest od przygotowania własnej części drogi przebiegu i wyklucza przebiegi sprzeczne, a otrzymanie (oznaczane skrótem On, Oz) jest warunkiem podania sygnału zezwalającego. Jeżeli stacja nie jest wyposażona w urządzenia kontroli niezajętości torów, danie nakazu lub zgody może być jednocześnie zgłoszeniem niezajętości toru, na który nastawiany jest przebieg. Nakazy stosowane są do uzależnienia podania sygnału z nastawni wykonawczej od nastawni dysponującej. Ponieważ dyżurny ruchu decyduje o wszystkich jazdach pociągowych w okręgach nastawni wykonawczych, nakazy stosowane są dla wszystkich przebiegów, niezależnie od tego, czy nastawnia dysponująca bierze udział w przygotowaniu drogi przebiegu. Jeżeli część drogi przebiegu przygotowuje inna nastawnia wykonawcza, danie nakazu jest uzależniane od otrzymania zgody z tej nastawni. Przed daniem nakazu dyżurny ruchu telefonicznie informuje nastawniczego o jeździe pociągu[1]. Oprócz nakazów na podanie sygnału zezwalającego stosuje się nakazy na podanie sygnału zastępczego (oznaczane skrótami DnSz, OnSz). W podobny sposób uzależnione jest danie pozwolenia w blokadzie liniowej obsługiwanej przez nastawnię wykonawczą, a także przełączenie semaforów w okręgu nastawni wykonawczej na działanie samoczynne, przy czym uzależnienie takie nazywane jest daniem i otrzymaniem zlecenia (oznaczanym skrótami Dzl, Ozl). Zgody stosowane są w sytuacji, gdy sygnał zezwalający podaje nastawnia dysponująca, a w przygotowaniu drogi przebiegu bierze udział nastawnia wykonawcza lub inna nastawnia dysponująca. Zgoda może dotyczyć grupy przebiegów prowadzących na ten sam tor. Danie zgody poprzedzone jest żądaniem zgody, które przekazywane może być telefonicznie lub za pomocą urządzeń (przyciski/polecenia i lampki kontrolne żądania zgody, oznaczane skrótem Żz, względnie sygnalizacja akustyczna). Fot. 1. Blokada stacyjna: a) bloki blokady stacyjnej w urządzeniach mechanicznych, b) przyciski i lampki kontrolne blokady stacyjnej na pulpicie kostkowym Zależnie od technologii urządzeń stacyjnych, danie nakazu lub zgody może polegać na obsłużeniu przycisku/wydaniu polecenia albo zablokowaniu bloku dania nakazu lub zgody i sygnalizowane jest w drugiej nastawni na pulpicie nastawczym, planie świetlnym lub poprzez odblokowanie się bloku otrzymania nakazu lub zgody. Zwrot wykorzystanego nakazu lub zgody następuje po zwolnieniu przebiegu, samoczynnie lub po obsłużeniu urządzeń. Możliwy jest również zwrot niewykorzystanego nakazu lub zgody przed podaniem sygnału zezwalającego. Dany nakaz lub zgodę można wykorzystać tylko jeden raz, z wyjątkiem przypadku, gdy zgoda nie jest jednocześnie zgłoszeniem niezajętości toru. Spełnienie warunku jednorazowego wykorzystania nakazu lub zgody zapewniają urządzenia przymusu zwrotu nakazu lub zgody (przeciwwtórność stacyjna)[2]. Jeżeli dany nakaz lub zgoda zamyka zwrotnice lub wykolejnice, powinna istnieć możliwość doraźnego uchylenia ich zamknięcia. Przy sygnalizacji świetlnej nastawnia dająca nakaz lub zgodę powinna mieć możliwość doraźnego wygaszenia sygnału zezwalającego na semaforze, którego ten nakaz lub zgoda dotyczy[3]. 2. Przykłady działaniaRys. 1. Przykładowy układ torowy stacji z nastawnią dysponującą i wykonawczą Na rys. 1 przedstawiono przykładowy układ torowy małej stacji podzielonej na dwa okręgi nastawcze, z nastawnią dysponującą i wykonawczą przy głowicach. Współpraca nastawni podczas prowadzenia ruchu obejmuje w takim przypadku:
Nastawienie przebiegów wyjazdowych od semaforów B, C, D, E po stronie nastawni dysponującej nie wymaga uzależnienia przez blokadę stacyjną. Dla stacji o podobnym układzie, ale z dwiema nastawniami dysponującymi blokada stacyjna ogranicza się do dawania zgód na przebiegi wjazdowe. Rys. 2. Przykładowy układ torowy stacji z nastawnią dysponującą i dwiema nastawniami wykonawczymi Na rys. 2 przedstawiono przykład stacji, na której przy przygotowaniu niektórych przebiegów biorą udział trzy nastawnie. Nastawianie przez nastawnię wykonawczą NW2 przebiegów wjazdowych od semafora R na tory 2, 4, 6, prowadzących przez okręg nastawni wykonawczej NW1 wymaga dania zgody na te przebiegi z nastawni NW1 do nastawni dysponującej, od czego uzależnione jest danie nakazów z nastawni dysponującej do nastawni NW2. Nastawianie przez nastawnię wykonawczą NW1 przebiegów od semaforów drogowskazowych J, K, L może być uzależnione w podobny sposób. Dopuszczalne jest również zastosowanie zgód przekazywanych pomiędzy nastawniami wykonawczymi[3]. Bibliografia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |