Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Pulpity nastawcze i plany świetlne

Spis treści:

1. Informacje ogólne
2. Rodzaje i wymagania dla planów świetlnych i pulpitów nastawczych
3. Plany świetlne w urządzeniach mechanicznych i elektromechanicznych
4. Pulpity kostkowe
5. Pulpity elektroniczne

1. Informacje ogólne

Do podsta­wowych urządzeń wyposa­żenia stano­wiska dyżur­nego ruchu należą plany świetlne i pulpity nastawcze. Plan świetlny ma postać planu schematycz­nego stacji, na którym umiesz­czone są lampki kontrolne sygna­lizu­jące stan sygnaliza­torów świetlnych, nasta­wianych elek­trycznie zwrotnic, blokad liniowych, obwodów kontroli niezaję­tości, utwier­dzonych przebiegów itp. Pulpit nastawczy przeważnie wyko­nany jest podobnie do planu świetlnego, a dodat­kowo zawiera przyciski lub dźwigienki do stero­wania urządzeniami.

Plany świetlne znalazły zastoso­wanie przy wprowa­dzeniu sygnali­zacji świetlnej do mecha­nicznych i elek­tromecha­nicznych urządzeń srk, w których stero­wanie i kontrola stanu dokony­wana była przy pomocy dźwigni oraz mecha­nicznych lub świetlnych wskaźników umiesz­czonych w rzędach, bez ścisłego nawią­zania do rozmiesz­czenia urządzeń w terenie. Plan świetlny, skupiając infor­macje o stanie różnych urządzeń na planie schema­tycznym stacji, znacznie ułatwił pracę. Pulpity nastawcze w szerokim zakresie wprowa­dzone zostały wraz z urządze­niami przekaź­niko­wymi, w których w związku z brakiem zależ­ności mecha­nicznych nie było ogra­niczeń w sposobie rozmiesz­czenia ele­mentów steru­jących i sygnaliza­cyjnych. Niekiedy pojęcie planu świetlnego stoso­wane jest również w odnie­sieniu do pulpitów nastawczych zawiera­jących ele­menty sygnaliza­cyjne. Współcześnie rolę klasycznych planów świetlnych i pulpitów nastawczych przejmują moni­tory i stano­wiska kompute­rowe z odpo­wiednim oprogramowaniem.

2. Rodzaje i wymagania dla planów świetlnych i pulpitów nastawczych

Wraz z rozwojem przekaźni­kowych urządzeń srk powstało kilka odmian pulpitów nastawczych, różniących się sposobem rozmiesz­czenia ele­mentów steru­jących względem planu świetlnego. Wyróżnić można następu­jące rozwią­zania (rys. 1.)[6]:

  • pulpit nastawczy spełnia­jący jedno­cześnie funkcję planu świetlnego (ele­menty steru­jące i sygnaliza­cyjne umiesz­czone na wspólnym planie schematycznym),
  • pulpit nastawczy umiesz­czony w bezpoś­redniej styczności z planem świetlnym,
  • pulpit nastawczy oddzielny od planu świetlnego, ustawio­nego lub podwieszo­nego w pewnej odleg­łości od pulpitu nastawczego.

Rys. 1. Sposoby rozmieszczenia elementów sterujących i sygnalizacyjnych na pulpicie nastawczym 

Na kolejach polskich obecnie stoso­wane jest w zasadzie wyłącznie pierwsze rozwią­zanie, a jego przykładem są pulpity kostkowe. Pulpity według drugiego i trzeciego rozwią­zania spoty­kane były w pierwszych wprowa­dzanych do eksploa­tacji urzą­dzeniach przekaźni­kowych. Współpracu­jący z nimi plan świetlny miał budowę podobną jak plany świetlne dla urządzeń mecha­nicznych i elek­tromecha­nicznych. W drugim rozwią­zaniu przyciski do stero­wania urządze­niami umiesz­czone były w podstawie, na której usta­wiony był plan świetlny. Pulpity według trzeciego rozwią­zania, stoso­wane na PKP, składały się z pola środko­wego, w którym na rysunku układu toro­wego umiesz­czone były przełącz­niki przechylne do nasta­wiania przebiego­wego, oraz rozmiesz­czonych w odpo­wiedniej liczbie po lewej i prawej stronie pól o szero­kości 5 cm, zawiera­jących przyciski zwrotnic, sygnałów oraz inne przyciski, a także liczniki czynności doraźnych[1, 10].

Odmianą trzeciego rozwią­zania jest zastą­pienie pulpitu nastaw­czego z indy­widual­nymi przycis­kami poszcze­gólnych urządzeń przez manipu­lator z klawia­turą nume­ryczną, zwany tasta­turą, przy pomocy którego wprowa­dzane są złożone z cyfr adresy urządzeń wybranych do stero­wania. Umoż­liwia to wygodne stero­wanie dużym okręgiem nastawczym lub odcinkiem z wieloma posterun­kami bez koniecz­ności stoso­wania dużego pulpitu ze znaczną liczbą przycisków. Rozwią­zanie takie zastoso­wane zostało w pierwszych na PKP urzą­dzeniach zdalnego stero­wania produkcji LM Ericsson, uru­chomionych na przełomie lat 50 i 60 na odcinku Otwock - Pilawa[7]. Zastoso­wanie oddziel­nego planu świetlnego oraz tasta­tury przewi­dziano w urzą­dzeniach przekaźni­kowych typu JZH-111 oraz SUP-1[9, 12], jednak rozwią­zanie to nie zostało na PKP wprowadzone.

W pulpitach nastawczych pierwszych typów urządzeń przekaźni­kowych, np. typu E, stoso­wane są indywidu­alne dla każdego urzą­dzenia (np. zwrotnicy, sema­fora) przyciski służące do wykony­wania poszcze­gólnych czynności nastawczych. Przyciski czynności doraźnych (np. ręczne zwolnienie utwier­dzenia przebiegu) na ogół grupo­wane są według spełnianej funkcji poza schematem układu toro­wego. W nowszych typach urządzeń stosuje się umiesz­czone w schemacie układu toro­wego przyciski adresu, iden­tyfiku­jące urzą­dzenia, oraz umiesz­czone poza schematem układu toro­wego przyciski rozkazu, wspólne dla różnych urządzeń, obsługi­wane wraz z przyciskiem adresu wybra­nego urzą­dzenia. Rozwią­zanie takie wynika z zasad działania urządzeń, a jedno­cześnie ogra­nicza liczbę przycisków na pulpicie nastawczym, zwiększając jego czytelność. Na PKP ten sposób obsługi stoso­wany jest m.in. w urzą­dzeniach typu JZH-111 oraz SUP-1[9, 12].

W zależ­ności od sposobu sygnali­zacji stanu zasadni­czego, plany świetlne i pulpity nastawcze podzie­lone mogą być na[2]:

  • jasne (świecące),
  • ciemne (nieświecące),
  • półciemne (częściowo świecące).

Na planie świetlnym jasnym stan zasad­niczy urządzeń, w tym stan niezaję­tości odcinków, sygna­lizo­wany jest świeceniem się lampek kontrolnych. Zapo­biega to powstaniu fałszywej infor­macji przy przepa­leniu żarówki, co istotne jest zwłaszcza przy sygnali­zacji niezaję­tości odcinków. Wadą planu świetlnego jasnego jest duża liczba świecących się jedno­cześnie lampek kontrolnych, co pogarsza jego czytelność, ponadto wzrok ludzki jest bardziej czuły na światło zapala­jące się, niż gasnące. Z tego względu plany świetlne jasne stoso­wane mogą być przy niewielkich okręgach nastawczych.

Na planie świetlnym ciemnym w stanie zasad­niczym lampki kontrolne są zgaszone, a świeceniem sygna­lizo­wane są stany zmienione. W ten sposób ograni­czona jest liczba przekazy­wanych infor­macji, które w danej chwili są zbędne dla dyżur­nego ruchu. Dla unik­nięcia powstania fałszywej infor­macji o braku zaję­tości odcinka na ogół stosuje się przynajmniej dwie lampki dla każdego odcinka. Koncepcja planu świetlnego ciemnego na PKP zastoso­wana została w urzą­dzeniach typu JZH-111 oraz SUP-1, w których w stanie zasad­niczym wyga­szone są również lampki kontrolne poło­żenia zwrotnic (w obu poło­żeniach) i nie jest sygna­lizo­wane świecenie się świateł zabrania­jących na sygnaliza­torach - poło­żenie zwrotnic pokazy­wane jest na żądanie oraz przy zmienionych stanach zwrotnicy lub jej odcinka, a brak świecenia światła zabra­niają­cego sygna­lizo­wany jest miganiem lampki sygnału zezwalającego[9, 12].

Na polskich kolejach najbardziej rozpowszech­nionym sposobem sygnali­zacji stanu jest będący pośrednim rozwią­zaniem plan świetlny półciemny, stoso­wany m.in. w urzą­dzeniach typu E. Lampki kontrolne odcinków izo­lowanych w stanie zasad­niczym i przy braku zaję­tości są zgaszone, stale sygna­lizo­wana jest natomiast kontrola poło­żenia zwrotnic i świecenie świateł zabrania­jących sygnalizatorów.

Niezależnie od sposobu sygnali­zacji stanu zasadni­czego, plany świetlne i pulpity nastawcze ze względu na sposób sygnali­zacji stanu odcinków podzielić można na (rys. 2.):

  • punktowe, w których stan odcinków sygna­lizo­wany jest punktami świetlnymi rozmieszczo­nymi w pewnych odstępach w linii toru,
  • szczelinowe, w których stoso­wane są umiesz­czone w linii toru szczeliny świetlne podświet­lane różnymi kolo­rami, zależnie od stanu odcinka.

Rys. 2. Sygnalizacja stanu odcinków na planie świetlnym punktowym i szczelinowym

Dla zapew­nienia właściwej pracy opera­tora, plany świetlne i pulpity nastawcze projekto­wane powinny być z uwzględ­nieniem zasad ergo­nomii. Plany świetlne powinny spełniać następu­jące wymagania[2]:

  • umieszczenie we właściwej odleg­łości i pod odpo­wiednim kątem, właściwy rozmiar,
  • czytelność wskazań i rozmiesz­czenia elementów,
  • właściwe oświet­lenie planu, zapewnia­jące pracę bez męczenia wzroku zarówno w dzień jak i w nocy,
  • dostosowanie pojem­ności informa­cyjnej, tzn. ilości przekazy­wanych infor­macji do zdolności percep­cyjnych operatora,
  • stosowanie jednoz­nacznych symboli, bez zbyt wielkiej ich różnorodności.

Pulpity nastawcze stoso­wane w urzą­dzeniach przekaźni­kowych spełniać powinny następu­jące wymagania:

  • umieszczenie we właściwej odleg­łości i pod odpo­wiednim kątem, w miarę potrzeb z zapew­nieniem dobrej widocz­ności okręgu nastawczego,
  • rozmieszczenie ele­mentów steru­jących w sposób zapewnia­jący wygodną ich obsługę w przewi­dzianej pozycji,
  • prosty sposób obsługi, mini­malizu­jący prawdopodo­bieństwo popeł­niania błędów.

3. Plany świetlne w urządzeniach mechanicznych i elektromechanicznych

Stosowane na PKP plany świetlne dla urządzeń mecha­nicznych i elek­tromecha­nicznych mają typowo postać płyty o kolorze szarym z punkto­wymi lampkami kontrol­nymi. Układ torowy zobrazo­wany jest w postaci czarnych linii, tory zelek­tryfiko­wane zaznacza się niekiedy dodat­kową czerwoną linią pośrodku. Zazna­czane są ponadto poło­żenia zasad­nicze zwrotnic, urzą­dzenia oddziały­wania, możliwe przebiegi pocią­gowe i inne ozna­czenia, podobnie jak na planie schema­tycznym urządzeń srk. Plan świetlny w nastawni dysponu­jącej obej­muje całą stację, natomiast plan świetlny w nastawni wyko­nawczej tylko własny okręg nastawczy.

Fot. 1. Plan świetlny dla nastawni wykonawczej z urządzeniami mechanicznymi scentralizowanymi 

Na planie świetlnym umiesz­czane są powta­rzacze sygnaliza­torów świetlnych i w miarę potrzeb lampki kontrolne innych urządzeń, ampe­romierze, wolto­mierze, liczniki czynności doraźnych itp. Mogą być na nim umiesz­czone ponadto przyciski doraźne, sygna­łowe itp., przez co spełnia w pewnym zakresie funkcje pulpitu nastaw­czego. Plan świetlny może być zawie­szony nad ławą dźwigniową lub nastaw­nicą elek­tromecha­niczną, może być również wyko­nany w formie pulpitu nastaw­czego i umiesz­czony na biurku. Spoty­kane są ponadto niewielkie pulpity w formie skrzynek, zawiera­jące lampki kontrolne i przyciski wybranych urządzeń (np. blokad liniowych), bez rysunku układu toro­wego. W urzą­dzeniach elek­tromecha­nicznych niektóre lampki kontrolne i przyciski zamiast na planie świetlnym mogą być umiesz­czone w nadbu­dowie nastawnicy.

Początkowo powta­rzacze sygnaliza­torów zawie­rały lampki kontrolne wszystkich komór świetlnych, w niedługim czasie wprowa­dzono jednak sygnali­zację uprosz­czoną z jedną lampką zieloną dla wszystkich sygnałów zezwalających[8]. Przy powta­rzaczach sygnaliza­torów lub poza schematem układu toro­wego umiesz­czane mogą być ponadto - zwykle wspólne dla kilku sprzecznych przebiegów (rys. 3.):

  • czerwone lampki sygna­lizu­jące zadzia­łanie przeciwwtór­ności (Pw),
  • przyciski sygna­łowe (o ile sygnały nie są nasta­wiane dźwigniami),
  • przyciski doraź­nego zwolnienia utwier­dzenia przebiegów.

Rys. 3. Przykładowy plan świetlny z przyciskami dla nastawni dysponującej z urządzeniami mechanicznymi scentralizowanymi oraz zwrotnicą i wykolejnicą sterowaną elektrycznie 

Na planie świetlnym umiesz­czane są również przyciski wyświet­lenia sygnałów zastępczych wraz z liczni­kami. W przypadku wyświet­lania sygnałów zastępczych przez nastawnię wyko­nawczą stoso­wane są przyciski dania nakazu wyświet­lenia sygnału zastęp­czego wraz z lampkami kontrol­nymi (DnSz) oraz lampki kontrolne otrzy­mania nakazu wyświet­lenia sygnału zastęp­czego (OnSz). Dla jazd po torze lewym szlaku dwutoro­wego stoso­wane są przyciski niewłaści­wego odjazdu i przyjazdu (NO, NP) z lampkami kontrol­nymi i licznikami.

Lampki kontrolne i przyciski blokad liniowych stoso­wane są dla blokad liniowych z blokami przekaź­niko­wymi oraz dla przekaźni­kowych blokad liniowych. Stan bloków przekaźni­kowych sygna­lizo­wany jest typowo dwiema lampkami - białą i czerwoną, ana­logicznie do koloru w okienku blokowym apa­ratu bloko­wego, lub rzadziej jedną lampką białą, sygna­lizu­jącą stan zasad­niczy bloku[1].

W przypadku zastoso­wania obwodów torowych do kontroli niezaję­tości torów i rozjazdów, a także odstępów samo­czynnej blokady liniowej, stan obwodu może być sygna­lizo­wany na planie świetlnym jedną lampką białą, sygna­lizu­jącą nieza­jętość, lub dwiema lampkami - białą i czerwoną, przy czym biała sygnali­zuje nieza­jętość, a czerwona zajętość. Brak świecenia obu lampek obwodu toro­wego oznacza przepa­lenie żarówki.

Przy zastoso­waniu elek­trycznych napędów zwrotnic w urzą­dzeniach mecha­nicznych mogą być one stero­wane przy pomocy zamków elek­tromagne­tycznych uza­leżnionych mecha­nicznie na ławie dźwigniowej lub przy pomocy przycisków i lampek kontrolnych umiesz­czonych na pulpicie lub planie świetlnym, gdy zwrotnica uzależ­niana jest elek­trycznie (np. przy centrali­zacji stero­wania w okręgu likwido­wanej nastawni wyko­nawczej). W drugim przypadku na planie świetlnym na ramionach zwrotnicy umiesz­czane są typowo dwie białe lampki kontrolne z symbo­lami "+" i "-", sygna­lizu­jące kontrolę poło­żenia zwrotnicy, a u zbiegu ramion lampka lub lampki kontrolne sygnali­zacji niezaję­tości. Do stero­wania służy przycisk zwrotni­cowy, przycisk boczniko­wania izo­lacji (pIz) oraz przycisk kaso­wania sygnali­zacji rozprucia (Kr), o działaniu ana­logicznym jak w urzą­dzeniach przekaźni­kowych typu E.

4. Pulpity kostkowe

Pulpit kostkowy złożony jest z niewielkich typowych ele­mentów, zwanych kostkami, z których tworzyć można dowolny schemat układu toro­wego wraz z elemen­tami sygna­lizacyj­nymi i sterują­cymi. Na PKP w urzą­dzeniach przekaźni­kowych różnych typów standar­dowo stoso­wane są pulpity kostkowe typu AC 20. Po raz pierwszy pulpity takie zastoso­wane zostały pod koniec lat 50 na stacjach Pruszków oraz Płyćwia[3] i w praktycznie niezmie­nionej formie produko­wane były aż do lat 90, kiedy stopniowo zaczęły je wypierać pulpity elektroniczne.

Fot. 2. Pulpit kostkowy typu AC 20 

Pulpit złożony jest z ramy z kratow­nicą z blachy stalowej, w której umiesz­czane są kostki o rozmiarze 4x4 cm z odpowied­nimi wzorami oraz grawe­rowa­nymi opi­sami na płytkach licowych (rys. 4.). W linii torów wyposa­żonych w kontrolę niezaję­tości oraz scentra­lizo­wanych zwrotnic umieszcza się szczeliny świetlne sygna­lizu­jące ich stan. Tory zelek­tryfiko­wane oznacza się dodat­kową cienką czarną linią obok linii toru. Stan wyko­lejnic sygna­lizo­wany jest przeważnie tak samo jak dla zwrotnic, w starszych wyko­naniach spoty­kana jest również sygnali­zacja poło­żenia wyko­lejnic punkto­wymi lampkami kontrol­nymi. Do sygnali­zacji stanu odcinków i zwrotnic typowo stoso­wane są następu­jące kolory podświet­lenia szczelin świetlnych:

  • szczelina odcinka nieoświet­lona - odcinek niezajęty,
  • szczelina odcinka biała - odcinek nieza­jęty, przebieg utwierdzony,
  • szczelina odcinka czerwona - odcinek zajęty,
  • szczelina zwrotnicy żółta - kontrola poło­żenia końcowego,
  • obie szczeliny zwrotnicy ciemne - poło­żenie pośrednie lub usterka,
  • obie szczeliny zwrotnicy czerwone pulsu­jące - sygnali­zacja rozprucia.

Rys. 4. Przykładowe wzory na płytkach licowych kostek

W kostkach znajdują się filtry barwne oraz otwory na przyciski i żarówki do podświet­lania lampek kontrolnych i szczelin świetlnych. Stoso­wane są żarówki teletech­niczne typu T-6,8[16]. W każdej kostce umieścić można do 9 żarówek (3 rzędy po 3 żarówki), a w razie potrzeby przycisk w miejscu środkowej lub jednej z narożnych żarówek. Dla lampek i szczelin świetlnych podświet­lanych dwoma lub trzema kolo­rami stosuje się dwie lub trzy żarówki z odpowied­nimi filtrami barwnymi.


Rys. 5. Elementy pulpitu kostkowego: kostka ze szczeliną świetlną i powtarzaczem sygnałowym, przycisk trzypołożeniowy, sposób montażu w kratownicy, licznik impulsów (bez obudowy) 

Rys. 6. Budowa kostki ze szczeliną świetlną podświetlaną na trzy kolory oraz przycisku trzypołożeniowego

Od dołu do kratow­nicy przykrę­cane są ele­menty z gniazdami na żarówki lub ele­menty z przyciskiem, które zawie­rają gniazda dla 8 żarówek oraz konstrukcję przycisku ze spręży­nami styko­wymi w układzie zależnym od potrzeb (rys. 5., rys. 6.). Stoso­wane w pulpitach kostkowych przyciski mogą być dwu- lub trzypołoże­niowe, z niesta­bilnym poło­żeniem wciśniętym lub wyciąg­niętym, a także stabilne, utrzymu­jące poło­żenie końcowe po obró­ceniu przycisku o 90°. Przycisk może być plombo­wany. Kolor przycisku związany jest z jego funkcją - typowo stoso­wane są następu­jące kolory:

  • zielony - sygnały dla jazd pociągowych,
  • biały - sygnały dla jazd manewrowych,
  • czerwony - blokada liniowa, przyciski NO i NP,
  • żółty - blokada stacyjna, stero­wanie lokalne, rejony manewrowe,
  • czarny - przesta­wianie zwrotnic i pozos­tałe funkcje.

Oprócz tego w pulpicie stoso­wane mogą być elek­tromecha­niczne liczniki impulsów, wyko­rzysty­wane do rejes­tracji czynności doraźnych. Ponadto przy brzegu pulpitu umiesz­czane jest przeważnie pole z większymi elemen­tami, takimi jak wolto­mierze, ampe­romierze, przełącz­niki itp. Połą­czenia elek­tryczne ele­mentów pulpitu z systemem zależnoś­ciowym wyko­nane są poprzez listwy zacis­kowe i listwy mostku­jące, umiesz­czone w tylnej części pulpitu.


Rys. 7. Pulpity kostkowe AC 2002 oraz AC 2003

Pulpity kostkowe typu AC 20 produko­wane były w kilku typowych odmianach, różniących się wielkością, lub w wyko­naniach niestandar­dowych. Pulpity wyko­nane są jako wolnosto­jące lub umiesz­czone na biurku. Do standar­dowych odmian pulpitów należą (rys. 7.)[17]:

  • AC 2001 - 15 x 6 kostek, wbudo­wany w biurko,
  • AC 2002 - 30 x 12 kostek, wbudo­wany w biurko,
  • AC 2003 - 40 x 17 kostek, wolnostojący,
  • AC 2004 - 50 x 22 kostek, wolnostojący.

5. Pulpity elektroniczne

Pulpit elektro­niczny (kompute­rowy) składa się z jednego lub kilku kolo­rowych moni­torów oraz klawia­tury, myszy lub tabliczki graficznej służącej do wybie­rania obiektów i wprowa­dzania poleceń, na ogół z wykorzys­taniem standardo­wego kompu­tera klasy PC. Pulpity elektro­niczne stoso­wane są w kompute­rowych systemach stero­wania i kiero­wania ruchem, a także w systemach przekaźnikowo-komputerowych (hybry­dowych), gdzie współpra­cują przez odpo­wiedni interfejs z przekaź­niko­wymi urządze­niami zależnościo­wymi. Do zalet pulpitów elek­tronicznych w porów­naniu z klasycz­nymi należą wye­limino­wanie znacznej liczby połączeń elek­trycznych między pulpitem i urządze­niami, mniejszy rozmiar, możliwość wyświet­lania różnych obrazów i reali­zacja dodat­kowych funkcji wspomaga­jących pracę i rejestru­jących zdarzenia.

Zobrazowanie stanu urządzeń w pierwszych opra­cowaniach doty­czących pulpitów elek­tronicznych na potrzeby PKP wzoro­wane było na systemie ERILOCK 850[4] (znanym obecnie jako EBILock 850) i podobny sposób zobrazo­wania przyjęty został we wprowa­dzanych później urzą­dzeniach. Szczegóły sposobu zobrazo­wania i wprowa­dzania poleceń w pulpitach elek­tronicznych wprowa­dzanych na PKP PLK SA okreś­lają wytyczne Ie-104 (dla urządzeń stacyjnych) oraz Ie-170 (dla urządzeń asr). Pierwszym zastoso­waniem pulpitu elektronicz­nego na PKP był opraco­wany przez Politech­nikę Warszawską system MSW (Mikrop­roceso­rowy Sterownik Wybiera­jący) zain­stalo­wany w 1994 r. na stacji Staszów, gdzie współpra­cował z urządze­niami przekaź­niko­wymi typu SUP-1[2].

Fot. 3. Pulpit elektroniczny MOR-1 

Obrazy na moni­torach dzielą się na poglą­dowe i szczegó­łowe. Na obrazach poglą­dowych przedsta­wiany jest większy fragment sterowa­nego odcinka z informac­jami pozwa­lają­cymi na nadzoro­wanie i plano­wanie ruchu pociągów i okreś­lenie dostęp­ności ele­mentów infrastruk­tury, natomiast na obrazach szczegó­łowych dokładne infor­macje o stanie urządzeń na wybranym poste­runku ruchu. Przy wprowa­dzaniu poleceń nastawczych podsta­wowo uży­wane są obrazy szczegó­łowe. Na stano­wiskach ope­ratorskich zdalnego stero­wania typowo wyświet­lane są obrazy poglą­dowe całego sterowa­nego odcinka oraz wyświet­lane zamiennie obrazy szczegó­łowe różnych poste­runków, a przy mniejszym zasięgu stero­wania stoso­wane są tylko obrazy szczegó­łowe. W dużych centrach stero­wania z wieloma stanowis­kami operator­skimi stoso­wane mogą być projek­tory lub ściany moni­torów o rozmiarze do kilkudzie­sięciu metrów, pokazu­jące obrazy poglą­dowe całego sterowa­nego obszaru, widoczne z różnych stanowisk.

Na obrazach przedsta­wiony jest plan schema­tyczny układu toro­wego na czarnym tle. Plan schema­tyczny składa się z ele­mentów stero­walnych (urzą­dzenia srk) i niestero­walnych (ele­menty infrastruk­tury). Wyświet­lany powinien być ponadto wzorzec kolorów oraz wskaźniki służące do kontroli odświe­żania obrazu i otrzymy­wania danych z systemu zależnościo­wego. Stan urządzeń prezento­wany może być poprzez zmianę kształtu symboli, koloru symboli lub tła bądź miganie symboli, przy czym stoso­wane są następu­jące ogólne zasady zobrazowania[15]:

  • kolor szary - stany podstawowe,
  • kolory o dużej intensyw­ności - podsta­wowe infor­macje o stanach funkcjo­nalnych, np.:
    • kolor zielony - sygnały zezwala­jące i utwier­dzenie przebiegów pociągowych,
    • kolor żółty - sygnały zezwala­jące i utwier­dzenie przebiegów manewrowych,
    • kolor czerwony - zajętość odcinków,
  • kolory o mniejszej intensyw­ności - dodat­kowe infor­macje o stanach funkcjonalnych,
  • kolor biały stały - brak danych o stanie urządzenia,
  • miganie symboli - stany awa­ryjne, niety­powe ruchowo lub wymaga­jące inter­wencji dyżur­nego ruchu.

Przykładowe symbole i sygna­lizo­wane stany urządzeń, okreś­lone przez wytyczne Ie-104 i Ie-170, przedsta­wiono w tabl. 1.[14, 15] Symbole i sposób sygnali­zacji w poszcze­gólnych typach pulpitów elek­tronicznych mogą się nieznacznie różnić.

Tabl. 1. Wybrane symbole stosowane na pulpitach elektronicznych
symbolopis
Odcinek
odcinek wolny
odcinek zajęty
odcinek w utwierdzonym przebiegu pociągowym
odcinek w utwierdzonym przebiegu manewrowym
odcinek w przebiegu zwalnianym czasowo
odcinek wolny, zamknięty dla ruchu
odcinek w utwierdzonym przebiegu pociągowym, wyświetlony numer pociągu
odcinek zajęty, wyświetlony numer pociągu
licznik osi odcinka wyzerowany, oczekiwanie na pierwszy przejazd
odcinek poza kontrolą (brak danych o stanie)
odcinek bez urządzeń kontroli niezajętości
Zwrotnica, wykolejnica
zwrotnica w położeniu "+", "-"
wykolejnica w położeniu zamkniętym, otwartym
zwrotnica, wykolejnica podczas przestawiania
zwrotnica, wykolejnica zamknięta w ochronie bocznej
zwrotnica, wykolejnica zamknięta indywidualnie
zwrotnica, wykolejnica przekazana do nastawiania lokalnego
niespodziewany brak kontroli położenia zwrotnicy, wykolejnicy
sygnalizacja rozprucia zwrotnicy, wykolejnicy
zwrotnica, wykolejnica poza kontrolą (brak danych o stanie)
Sygnalizator
semafor bez sygnalizacji dla manewrów
semafor z sygnalizacją dla manewrów
semafor tylko ze światłem czerwonym dla pociągów
semafor ze światłem czerwonym dla pociągów i z sygnalizacją dla manewrów
tarcza ostrzegawcza lub sygnalizator powtarzający
tarcza manewrowa
znacznik końca przebiegu pociągowego
znacznik końca przebiegu manewrowego
semafor wjazdowy ze znacznikiem końca przebiegu pociągowego wyjazdowego
symbol powtarzający stan semafora
stan podstawowy, wyświetlony sygnał zabraniający/Os1/Sp1
wyświetlony sygnał zezwalający na jazdę pociągową
wyświetlony sygnał zezwalający na jazdę manewrową
wyświetlony sygnał zastępczy
wyświetlony sygnał zabraniający, utwierdzony jako początek lub koniec przebiegu
wyświetlony sygnał zabraniający, utwierdzony jako ochrona boczna
zamknięcie indywidualne sygnalizatora
usterka żarówki sygnału zabraniającego
sygnalizator poza kontrolą (brak danych o stanie)
Przejazd kolejowo-drogowy kat. A
przejazd otwarty
przejazd w trakcie zamykania/otwierania
przejazd zamknięty
przejazd zamknięty i utwierdzony w przebiegu
przejazd poza kontrolą (brak danych o stanie)
Blokada liniowa
stan neutralny
żądanie włączenia kierunku
włączony kierunek samoczynnej blokady liniowej, wszystkie odstępy wolne, wszystkie semafory odstępowe wskazują sygnał "Wolna droga", możliwe zwolnienie kierunku blokady
włączony kierunek samoczynnej blokady liniowej, dowolny odstęp zajęty lub semafor odstępowy wskazuje sygnał "Stój", albo włączony kierunek półsamoczynnej blokady liniowej
włączony kierunek samoczynnej blokady liniowej, zamknięcie dla ruchu
zwalnianie kierunku blokady
awaryjna zmiana kierunku samoczynnej blokady liniowej
półsamoczynna blokada liniowa, kierunek wyjazd, podano sygnał zezwalający na semaforze wyjazdowym
półsamoczynna blokada liniowa, kierunek wykorzystany/zablokowany blok Po
półsamoczynna blokada liniowa, kierunek wjazd, przygotowanie do wjazdu na sygnał zastępczy/rozkaz pisemny (użyto polecenia dKo)
półsamoczynna blokada liniowa, kierunek wjazd, stwierdzony wjazd pociągu
półsamoczynna blokada liniowa, kierunek wjazd, stwierdzony wjazd pociągu, stwierdzony koniec pociągu przez posterunek Skp
półsamoczynna blokada liniowa, kierunek wjazd, stwierdzony wjazd pociągu, doraźnie stwierdzony koniec pociągu
ustawiony kierunek przeciwny do zasadniczego (NO/NP - niewłaściwy odjazd/niewłaściwy przyjazd)
blokada poza kontrolą (brak danych o stanie)
Symbole dla urządzeń asr
tarcza rozrządowa, wyświetlony sygnał Rt1 "Pchanie zabronione"
tarcza rozrządowa, wyświetlony sygnał Rt2 "Pchać powoli" lub Rt3 "Pchać z umiarkowaną prędkością"
tarcza rozrządowa, wyświetlony sygnał Rt4 "Cofnąć"
tarcza rozrządowa, wyświetlony sygnał Rt5 "Podepchnąć skład do górki"
zwrotnica w drodze zjazdu odprzęgu
zwrotnica po samoczynnym powrocie po przekroczeniu czasu przestawiania
zwrotnica przełożona w położenie ochronne przez system sterowania zwrotnic
hamulec torowy, stan odhamowania
hamulec torowy, stan hamowania
hamulec torowy w drodze zjazdu odprzęgu, stan odhamowania; nad początkiem hamulca wyświetlona prędkość rzeczywista odprzęgu, nad końcem zadana prędkość wyjazdu z hamulca, w m/s (kolor żółty - hamowanie półautomatyczne, kolor zielony - hamowanie automatyczne)
hamulec torowy zajęty przez tabor, stan hamowania, przekroczona dopuszczalna prędkość najazdu odprzęgu
dwie sekcje hamulców punktowych, stan odhamowania
dwie sekcje hamulców punktowych, stan hamowania
tor kierunkowy ze zobrazowaniem stopnia zajęcia; wyświetlona wolna długość toru, oraz w nawiasie suma długości przerw między odprzęgami, w m
tor kierunkowy z poruszającym się odprzęgiem; wyświetlona prędkość odprzęgu w m/s, linia niebieska oznacza koniec ostatniego odprzęgu, a linia fioletowa miejsce do którego prowadzony jest odprzęg

Do wprowa­dzania poleceń przeważnie stoso­wana jest standar­dowa klawia­tura i mysz. Przy pomocy klawia­tury wprowa­dzane są pole­cenia tekstowe złożone z adresu obiektu, kodu pole­cenia i opcjo­nalnie innych para­metrów. Wprowa­dzanie poleceń przy użyciu myszy polega najczęściej na wskazaniu obiektu i wyborze pole­cenia z wyświetlo­nego menu, w wyniku czego genero­wana jest treść pole­cenia ana­logiczna jak przy wprowa­dzeniu klawia­turą. W starszych typach pulpitów elek­tronicznych do wprowa­dzania poleceń stoso­wane były również tabliczki graficzne (tablety graficzne, digiti­zery), składa­jące się z podkładki z nanie­sionym schematem układu toro­wego i polami poleceń oraz wskaźnika, przy pomocy którego wybie­rane były na podkładce obiekty i pole­cenia, podobnie jak przy zastoso­waniu myszy. Pole­cenia dzielą się na[15]:

  • nastawcze zwykłe,
  • nastawcze specjalne,
  • techniczne.

Polecenia nastawcze zwykłe dotyczą zmiany stanu urządzeń srk z pełną kontrolą warunków bezpiecz­nego wyko­nania przez system zależnoś­ciowy - przy braku spełnienia tych warunków pole­cenie zostaje odrzu­cone. Pole­cenia nastawcze specjalne, takie jak wyświet­lenie sygnału zastęp­czego, nie są objęte taką kontrolą i wysłane mogą być w zasadzie w każdym momencie, na odpo­wiedzialność dyżur­nego ruchu. Dla unik­nięcia omyłko­wego wysłania oraz kontroli poprawnej interpre­tacji przez system zależnoś­ciowy wysłanie pole­cenia specjal­nego składa się przynajmniej z dwóch etapów (zabezpie­czenie przez proce­durę) - wprowa­dzenia pole­cenia, po którym nastę­puje zamarko­wanie wybra­nego obiektu na pulpicie przez system zależnoś­ciowy, oraz potwier­dzenia wyko­nania pole­cenia po sprawdzeniu popraw­ności zamarko­wania, które nastąpić musi w okreś­lonym przedziale czasu. Zamarko­wanie obiektu do pole­cenia specjal­nego zgodnie z wytycz­nymi Ie-104 ma postać pomarańczo­wego tła pod obiektem. Przykład proce­dury wysłania pole­cenia specjal­nego, stoso­wanej w systemie MOR-1, przedsta­wiono na rys. 8.[5]


Rys. 8. Procedura wysłania polecenia specjalnego w systemie MOR-1

Ostatnia grupa poleceń, pole­cenia techniczne, dotyczy stanów urządzeń innych niż urzą­dzenia srk oraz stanów wewnętrznych pulpitu (np. zmiana wyświetla­nego obrazu), przy czym pole­cenia które mogą stanowić zagro­żenie mogą być trakto­wane tak jak pole­cenia nastawcze specjalne. Przykła­dowe kody poleceń, przyjęte jako standar­dowe w wytycznych Ie-104, przedsta­wiono w tabl. 2.[15] W poszcze­gólnych typach pulpitów elek­tronicznych zestaw stoso­wanych kodów poleceń może być inny.

Tabl. 2. Wybrane kody poleceń dla pulpitów elektronicznych
kod poleceniarodzajopis
Przebieg
Pociągzwykłenastawienie przebiegu pociągowego
Manewrzwykłenastawienie przebiegu manewrowego
Sygnalizator
Stójzwykłewyświetlenie sygnału zabraniającego
Stopzwykłezamknięcie indywidualne (zastopowanie)
oStopzwykłeodwołanie zamknięcia indywidualnego
SZspec.wyświetlenie sygnału zastępczego
NSZspec.wyświetlenie sygnału zastępczego na tor lewy (ze wskaźnikiem W24)
ZDPzwykłezwolnienie doraźne przebiegu pociągowego - przy niezajętym odcinku zbliżania
spec.zwolnienie doraźne przebiegu pociągowego - przy zajętym odcinku zbliżania
ZDMzwykłezwolnienie doraźne przebiegu manewrowego
ZCZzwykłezwolnienie czasowe przebiegu pociągowego
Zwrotnica/wykolejnica
Pluszwykłeprzestawienie do położenia "+"
Minuszwykłeprzestawienie do położenia "-"
PlusBZspec.przestawienie do położenia "+" przy wykazywaniu zajętości
MinBZspec.przestawienie do położenia "-" przy wykazywaniu zajętości
KSRspec.kasowanie sygnalizacji rozprucia
Stopzwykłezamknięcie indywidualne (zastopowanie)
oStopzwykłeodwołanie zamknięcia indywidualnego
Zmkzwykłezamknięcie ruchowe
oZmkzwykłeodwołanie zamknięcia ruchowego
Tor
Zmkzwykłezamknięcie ruchowe
oZmkzwykłeodwołanie zamknięcia ruchowego
ZeroLOspec.zerowanie licznika osi
Blokada liniowa
Wblzwykłewłączenie kierunku blokady
oWblzwykłeodwołanie włączenia kierunku blokady
Pzkzwykłedanie pozwolenia na włączenie kierunku blokady
Zwblzwykłezwolnienie kierunku samoczynnej blokady liniowej
Stopzwykłezamknięcie kierunku blokady
oStopzwykłeodwołanie zamknięcia kierunku blokady
AZKspec.awaryjna zmiana kierunku samoczynnej blokady liniowej
Po, Kozwykłeblokowanie bloków półsamoczynnej blokady liniowej
dPo, dKospec.doraźna obsługa półsamoczynnej blokady liniowej
dSKPspec.doraźne stwierdzenie końca pociągu

Z pulpitem elektro­nicznym zintegro­wany jest rejes­trator zdarzeń, w którym zapisy­wane są wraz z czasem wystą­pienia infor­macje o zalogo­waniu się opera­tora, wysy­łanych pole­ceniach nastawczych oraz zmianach niektórych stanów urządzeń srk, pozwala­jących w razie potrzeby na odtwo­rzenie stanu sytu­acji ruchowej i czynności dyżur­nego ruchu. Zdarzenia awa­ryjne, takie jak wystą­pienie usterek czy sygnali­zacja rozprucia zwrotnicy, wyświet­lane są ponadto w postaci alarmów tekstowych wraz z sygnałem dźwiękowym. Alarmy muszą zostać potwier­dzone przez dyżur­nego ruchu, względnie usu­wane są samo­czynnie po wyko­naniu okreś­lonych czynności[15].

Pulpity elektro­niczne na ogół reali­zują inne dodat­kowe funkcje wspomaga­jące pracę dyżur­nego ruchu, niedos­tępne w klasycznych pulpitach nastawczych urządzeń przekaźni­kowych, np.:

  • objaśnienia tekstowe kodów poleceń,
  • informacje o dostęp­ności wybranych poleceń w danym momencie,
  • ostrzeżenia o przeszkodach przed wyświet­leniem sygnału zastęp­czego (funkcja dostępna np. w systemie MOR-1[5]),
  • wprowadzanie pomoc­niczych infor­macji i tabliczek ostrzegawczych,
  • wyświetlanie dodat­kowych infor­macji z innych systemów, np. pip (przekazy­wania infor­macji o pociągu), elek­tronicznych dzienników ruchu, systemów rozkładu jazdy.

W przypadku urządzeń hybry­dowych (przekaźnikowo-komputerowych) pulpity elektro­niczne reali­zować mogą również funkcje przebiego­wego nasta­wiania czy zamknięć indywidu­alnych, jeżeli funkcje te nie zostały przewi­dziane w przekaźni­kowym systemie zależnoś­ciowym. W części kompute­rowej urządzeń hybry­dowych realizo­wane mogą być ponadto zależ­ności dla przebiegów manew­rowych, bez zacho­wania warunków fail-safe, z wyjątkiem wykluczeń pomiędzy przebie­gami pociągo­wymi i manewrowymi[13].

Pomimo wprowa­dzanych w pulpitach elek­tronicznych funkcji wspomaga­jących pracę dyżur­nego ruchu w dalszym ciągu działanie takich pulpitów koncen­truje się na stanach urządzeń srk, podczas gdy dyżurny ruchu przy podejmo­waniu decyzji wykorzys­tywać musi szereg innych infor­macji o ruchu kole­jowym, które często dostępne są jedynie w postaci trady­cyjnej dokumen­tacji papie­rowej (np. dzienniki ruchu czy rozkazy pisemne). Możliwym kierunkiem rozwoju kompute­rowych stanowisk ope­ratorskich jest zoriento­wanie ich działania na proces prowa­dzenia ruchu, ze zobrazo­waniem wydanych zezwoleń na jazdę wraz z restryk­cjami - zamiast jedynie stanów ele­mentów drogi przebiegu - oraz innych infor­macji o sytu­acji ruchowej, ważnych dla dyżur­nego ruchu. Podejście takie, dzięki zebraniu infor­macji w jednym miejscu, ograniczy­łoby prawdopodo­bieństwo pomyłek dyżur­nego ruchu, zwłaszcza przy wykony­waniu poleceń specjalnych, a także pozwoli­łoby na au­tomaty­zację tworzenia dokumen­tacji ruchowej czy rozkazów pisemnych[11].

Sposób zobrazo­wania i obsługi powinien być w jak najmniejszym stopniu uzależ­niony od typu zastoso­wanych systemów i urządzeń wyko­nawczych. Ponadto w jednym, zintegro­wanym systemie ope­ratorskim zebrane powinny być infor­macje z różnych współpracu­jących systemów, które obecnie często wyma­gają stoso­wania oddzielnych urządzeń na stano­wisku ope­ratorskim (np. urzą­dzenia zdalnej kontroli ssp, termi­nale dsat, systemy rozkładu jazdy). Zagad­nienie to jest istotne zwłaszcza przy rosnącej liczbie kontrolo­wanych i obsługi­wanych urządzeń oraz coraz większym zasięgu zdalnego stero­wania, co przy nieprawid­łowo zapro­jekto­wanym stano­wisku ope­ratorskim prowadzi do nadmier­nego obcią­żenia psychicz­nego, czego skutkiem jest zwiększone ryzyko popeł­nienia błędu.

Bibliografia

[1]Bronowski J., Górecki H., Mikulski A.: "Elek­tryczne urzą­dzenia zabezpie­czenia ruchu pociągów", Wydaw­nictwa Komunika­cyjne, Warszawa 1957.
[2]Dąbrowa-Bajon M.: "Podstawy stero­wania ruchem kole­jowym", Ofi­cyna Wydaw­nicza Politech­niki Warszawskiej, Warszawa 2002.
[3]"Dzień kole­jarza po raz szósty", Przegląd Kole­jowy Elektrotech­niczny nr 8-9/1959.
[4]Gago R.: "Konsola dyżur­nego ruchu dla urządzeń stacyjnych srk i zdalnego stero­wania", Automa­tyka Kole­jowa nr 6/1990.
[5]"Innowacyjne systemy stero­wania ruchem", pod red. J. Dyducha, Wydaw­nictwo Politech­niki Radomskiej, Radom 2010.
[6]Karaś S.: "Zasady wykony­wania planów świetlnych", Przegląd Kole­jowy Elektrotech­niczny nr 12/1958.
[7]Kosiński R.: "Rozwój i zalety zdalnego stero­wania urządze­niami zabezpie­czenia ruchu kolejo­wego", Przegląd Kole­jowy Elektrotech­niczny nr 9/1962.
[8]Mickiewicz T.: "Elek­tryczne urzą­dzenia zabezpie­czenia ruchu pociągów - Urzą­dzenia stacyjne", Wydaw­nictwa Komunika­cyjne, Warszawa 1959.
[9]Miksza E., Olen­drzyński W., Zubkow A.: "Zbloko­wany system stero­wania ruchem kole­jowym na stacjach typu IZH 111", Wydaw­nictwa Komuni­kacji i Łączności, Warszawa 1979.
[10]Mikulski A.: "Ele­menty nastawnic przekaźni­kowych i blokady samo­czynnej", Wydaw­nictwa Komuni­kacji i Łączności, Warszawa 1962.
[11]Pachl J.: "Wyma­gania doty­czące bezpiecznej wizuali­zacji sytu­acji ruchowej", Tele­komuni­kacja i Stero­wanie Ruchem nr 3/1998.
[12]Wilewski S., Zubkow A.: "Wyma­gania techniczno-ruchowe do systemu stacyjnych urządzeń srk typu SUP-1", Automa­tyka Kole­jowa nr 4-5/1990.
[13]Wytyczne techniczne budowy urządzeń stero­wania ruchem kole­jowych Ie-4 (WTB-E10), PKP PLK SA, Warszawa 2014.
[14]Wytyczne w zakresie sposobu prezen­tacji stanu urządzeń au­tomatycz­nego stero­wania rozrzą­dzaniem na moni­torach ekra­nowych stano­wiska operator­skiego Ie-170, PKP PLK SA, Warszawa 2012.
[15]Wytyczne w zakresie zobrazo­wania, wprowa­dzania poleceń oraz rejes­tracji zdarzeń dla kompute­rowych stanowisk obsługi urządzeń stero­wania ruchem kole­jowym Ie-104, PKP PLK SA, Warszawa 2012.
[16]Zajączkowski A., Kalicińska K., Olendrzyński W.: "Elek­tryczne urzą­dzenia zabezpie­czenia ruchu kolejo­wego - Urzą­dzenia stacyjne", Wydaw­nictwa Komuni­kacji i Łączności, Warszawa 1982.
[17]Żurek W.: "Organiza­cyjne środki uspraw­nienia procesu produkcji nastawnic kostkowych, oraz sposób regene­racji nastawnic eksploato­wanych", Automa­tyka Kole­jowa nr 10/1986.
Ostatnia modyfi­kacja strony: 15.12.2016
powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.