|
Wagony węglarki budowy normalnej (E)Wagony tego rodzaju służą głównie do przewozu ładunków sypkich niewrażliwych na czynniki zewnętrzne, takich jak węgiel, jednak mają przeznaczenie uniwersalne i mogą być również wykorzystywane do przewozu drewna, złomu, ładunków sztukowych i innych. Nadwozie wagonu węglarki budowy normalnej ma postać otwartej skrzyni zbudowanej z pionowych słupków, obwodziny górnej oraz poszycia wykonanego z blachy. W ścianach znajdują się drzwi, których wymiary i liczba uzależniona jest od rozmiaru i przeznaczenia wagonu. Przy przewozach masowych, np. do elektrowni i hut, możliwa jest mechanizacja rozładunku przy pomocy wywrotnic bocznych, a w przypadku uchylnych ścian czołowych wagonu również wywrotnic czołowych. Opisane typy:
Es (3W/L)Dwuosiowy wagon węglarka przeznaczony do przewozu ładunków sypkich, takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Posiada odchylne ściany czołowe, dzięki czemu może być rozładowywany przy pomocy wywrotnic czołowych. Wagon skonstruowany przez ZNTK Ostrów Wlkp. dla zastąpienia starszych typów węglarek dwuosiowych. Budowany w latach 1994-2000.
Rysunek techniczny wagonu Es (3W/L)
Eamos (401Zb)Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich o dużej masie usypowej, zwłaszcza rudy żelaza, a także ładunków skupionych. Konstrukcja wagonu 401Z opracowana została w 1960 r. przez CBK PTK (Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego) w Poznaniu jako wagonu uniwersalnego, mogącego służyć jako węglarka, lub po zdjęciu burt, jako platforma. Produkowany w latach 1961-1973 (typy 401Z, 401Zb).
Rysunek techniczny wagonu Eamos (401Zb)
Eamos (401Zk)Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Wyposażony w jedną parę dwuskrzydłowych drzwi umieszczonych centralnie. Wagon produkowany przez ZNTK Gniewczyna w 1996 r. jako modernizacja wagonu typu 401Z.
Rysunek techniczny wagonu Eamos (401Zk)
Eas (401Wb)Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Posiada odchylne ściany czołowe, dzięki czemu może być rozładowywany przy pomocy wywrotnic czołowych. Projekt wagonu (401W) powstał w CBK PTK w Poznaniu oraz w zakładach Zastal w Zielonej Górze w 1963 r., produkowany był w różnych odmianach do 1974 r. Pierwotnie posiadał trzy pary drzwi bocznych, w późniejszym czasie środkowe zostały zlikwidowane.
Rysunek techniczny wagonu Eas (401Wb)
Eaos (408W)Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Produkowany przez zakłady Zastal w Zielonej Górze w latach 1979-1982 oraz w mniejszych seriach w latach późniejszych.
Rysunek techniczny wagonu Eaos (408W)
Eaos-w (409W)Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. Zamiast par dwuskrzydłowych drzwi bocznych posiada małe otwory wyczystkowe. Produkowany w latach 1977-1979 przez zakłady Zastal w Zielonej Górze. Wagony zbliżonej konstrukcji, typu 430W, produkowano ponadto w latach 2004-2008. Rysunek techniczny wagonu Eaos-w (409W)
Eaos (412W)Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Produkowany przez zakłady Zastal w Zielonej Górze w latach 1983-1986 i później jako 412Wb do 1991 r.
Rysunek techniczny wagonu Eaos (412W)
Eanos (415W)Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Zwiększona długość i pojemność pozwoliły na wykorzystanie wprowadzonej nowej klasy obciążenia 22,5 t/oś. Konstrukcja opracowana w 1986 r. przez OBRPS (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych, dawne CBK PTK) w Poznaniu, budowana głównie w Zielonej Górze w latach 1994-1998.
Rysunek techniczny wagonu Eanos (415W)
Eans (421W)Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Konstrukcja opracowana na bazie typów 415W oraz 423W, różniąca się od nich odchylnymi ścianami czołowymi, pozwalającymi na rozładunek na wywrotnicach czołowych. Wagony budowane w latach 1996-1998. Rysunek techniczny wagonu Eans (421W)
Eaaos-w (601W)Wagon węglarka sześcioosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. Wyposażony jest w sprzęgi samoczynne typu SA-3. Konstrukcja opracowana w 1973 r. i budowana w latach 1975-1979 w Zielonej Górze na potrzeby masowych przewozów węgla. Seryjną produkcję przerwano z uwagi na spadek zapotrzebowania na węglarki, a ostatecznie zrezygnowano z ich używania w zwartych składach. Rysunek techniczny wagonu Eaaos-w (601W)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |