Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Wagony węglarki budowy normalnej (E)

Wagony tego rodzaju służą głównie do przewozu ładunków sypkich niewraż­liwych na czynniki zewnętrzne, takich jak węgiel, jednak mają przezna­czenie uniwer­salne i mogą być również wyko­rzysty­wane do przewozu drewna, złomu, ładunków sztukowych i innych. Nadwozie wagonu węglarki budowy normalnej ma postać otwartej skrzyni zbudo­wanej z pionowych słupków, obwo­dziny górnej oraz poszycia wykona­nego z blachy. W ścianach znajdują się drzwi, których wymiary i liczba uzależ­niona jest od rozmiaru i przezna­czenia wagonu. Przy przewozach masowych, np. do elek­trowni i hut, możliwa jest mechani­zacja rozła­dunku przy pomocy wywrotnic bocznych, a w przypadku uchylnych ścian czołowych wagonu również wywrotnic czołowych.

Opisane typy:
  • Es (3W/L)
  • Eamos (401Zb)
  • Eamos (401Zk)
  • Eas (401Wb)
  • Eaos (408W)
  • Eaos-w (409W)
  • Eaos (412W)
  • Eanos (415W)
  • Eans (421W)
  • Eaaos-w (601W)


Es (3W/L)

Dwuosiowy wagon węglarka przeznaczony do przewozu ładunków sypkich, takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Posiada odchylne ściany czołowe, dzięki czemu może być rozładowywany przy pomocy wywrotnic czołowych. Wagon skonstruowany przez ZNTK Ostrów Wlkp. dla zastąpienia starszych typów węglarek dwuosiowych. Budowany w latach 1994-2000.

Wagon serii Es, typu 3W/L 



Rysunek techniczny wagonu Es (3W/L) 

Dane techniczne wagonu Es (3W/L)
długość [mm]:10 000długość ładunkowa [mm]:8 760
wysokość [mm]:2 775powierzchnia ładunkowa [m2]:24
rozstaw osi [mm]:6 000pojemność ładunkowa [m3]:37
masa [kg]:11 100min. promień łuku [m]:35
granica obciążenia [t]:28,5maks. prędkość [km/h]:100



Eamos (401Zb)

Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich o dużej masie usypowej, zwłaszcza rudy żelaza, a także ładunków skupionych. Konstrukcja wagonu 401Z opracowana została w 1960 r. przez CBK PTK (Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego) w Poznaniu jako wagonu uniwersalnego, mogącego służyć jako węglarka, lub po zdjęciu burt, jako platforma. Produkowany w latach 1961-1973 (typy 401Z, 401Zb).

Wagon serii Eamos, typu 401Zb 



Rysunek techniczny wagonu Eamos (401Zb) 

Dane techniczne wagonu Eamos (401Zb)
długość [mm]:12 240długość ładunkowa [mm]:10 857
wysokość [mm]:2 243powierzchnia ładunkowa [m2]:31,5
rozstaw czopów skrętu [mm]:7 000pojemność ładunkowa [m3]:30
masa [kg]:20 000min. promień łuku [m]:90
granica obciążenia [t]:60maks. prędkość [km/h]:100



Eamos (401Zk)

Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Wyposażony w jedną parę dwuskrzydłowych drzwi umieszczonych centralnie. Wagon produkowany przez ZNTK Gniewczyna w 1996 r. jako modernizacja wagonu typu 401Z.

Wagon serii Eamos, typu 401Zk 



Rysunek techniczny wagonu Eamos (401Zk) 

Dane techniczne wagonu Eamos (401Zk)
długość [mm]:12 240długość ładunkowa [mm]:10 857
wysokość [mm]:3 190powierzchnia ładunkowa [m2]:31,5
rozstaw czopów skrętu [mm]:7 000pojemność ładunkowa [m3]:59,9
masa [kg]:21 600min. promień łuku [m]:90
granica obciążenia [t]:58maks. prędkość [km/h]:100



Eas (401Wb)

Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Posiada odchylne ściany czołowe, dzięki czemu może być rozładowywany przy pomocy wywrotnic czołowych. Projekt wagonu (401W) powstał w CBK PTK w Poznaniu oraz w zakładach Zastal w Zielonej Górze w 1963 r., produkowany był w różnych odmianach do 1974 r. Pierwotnie posiadał trzy pary drzwi bocznych, w późniejszym czasie środkowe zostały zlikwidowane.

Wagon serii Eas, typu 401Wb 



Rysunek techniczny wagonu Eas (401Wb) 

Dane techniczne wagonu Eas (401Wb)
długość [mm]:14 040długość ładunkowa [mm]:12 800
wysokość [mm]:3 220powierzchnia ładunkowa [m2]:36
rozstaw czopów skrętu [mm]:8 500pojemność ładunkowa [m3]:72
masa [kg]:20 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:60maks. prędkość [km/h]:100



Eaos (408W)

Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Produkowany przez zakłady Zastal w Zielonej Górze w latach 1979-1982 oraz w mniejszych seriach w latach późniejszych.

Wagon serii Eaos, typu 408W 



Rysunek techniczny wagonu Eaos (408W) 

Dane techniczne wagonu Eaos (408W)
długość [mm]:14 040długość ładunkowa [mm]:12 792
wysokość [mm]:3 235powierzchnia ładunkowa [m2]:36
rozstaw czopów skrętu [mm]:8 500pojemność ładunkowa [m3]:73
masa [kg]:20 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:60maks. prędkość [km/h]:100



Eaos-w (409W)

Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. Zamiast par dwuskrzydłowych drzwi bocznych posiada małe otwory wyczystkowe. Produkowany w latach 1977-1979 przez zakłady Zastal w Zielonej Górze. Wagony zbliżonej konstrukcji, typu 430W, produkowano ponadto w latach 2004-2008.



Rysunek techniczny wagonu Eaos-w (409W) 

Dane techniczne wagonu Eaos-w (409W)
długość [mm]:14 040długość ładunkowa [mm]:12 760
wysokość [mm]:3 235powierzchnia ładunkowa [m2]:36
rozstaw czopów skrętu [mm]:8 500pojemność ładunkowa [m3]:73
masa [kg]:19 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:60maks. prędkość [km/h]:100



Eaos (412W)

Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Produkowany przez zakłady Zastal w Zielonej Górze w latach 1983-1986 i później jako 412Wb do 1991 r.

Wagon serii Eaos, typu 412W 



Rysunek techniczny wagonu Eaos (412W) 

Dane techniczne wagonu Eaos (412W)
długość [mm]:14 040długość ładunkowa [mm]:12 792
wysokość [mm]:3 238powierzchnia ładunkowa [m2]:36
rozstaw czopów skrętu [mm]:9 000pojemność ładunkowa [m3]:72
masa [kg]:20 000min. promień łuku [m]:35
granica obciążenia [t]:60maks. prędkość [km/h]:100



Eanos (415W)

Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Zwiększona długość i pojemność pozwoliły na wykorzystanie wprowadzonej nowej klasy obciążenia 22,5 t/oś. Konstrukcja opracowana w 1986 r. przez OBRPS (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych, dawne CBK PTK) w Poznaniu, budowana głównie w Zielonej Górze w latach 1994-1998.

Wagon serii Eanos, typu 415W 



Rysunek techniczny wagonu Eanos (415W) 

Dane techniczne wagonu Eanos (415W)
długość [mm]:15 740długość ładunkowa [mm]:14 492
wysokość [mm]:3 330powierzchnia ładunkowa [m2]:39,4
rozstaw czopów skrętu [mm]:10 700pojemność ładunkowa [m3]:82,5
masa [kg]:24 000min. promień łuku [m]:35
granica obciążenia [t]:66maks. prędkość [km/h]:120



Eans (421W)

Wagon węglarka czteroosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo oraz drobnicy. Konstrukcja opracowana na bazie typów 415W oraz 423W, różniąca się od nich odchylnymi ścianami czołowymi, pozwalającymi na rozładunek na wywrotnicach czołowych. Wagony budowane w latach 1996-1998.



Rysunek techniczny wagonu Eans (421W) 

Dane techniczne wagonu Eans (421W)
długość [mm]:15 540długość ładunkowa [mm]:14 490
wysokość [mm]:3 335powierzchnia ładunkowa [m2]:39,4
rozstaw czopów skrętu [mm]:10 700pojemność ładunkowa [m3]:82,5
masa [kg]:25 200min. promień łuku [m]:35
granica obciążenia [t]:64,5maks. prędkość [km/h]:120



Eaaos-w (601W)

Wagon węglarka sześcioosiowa, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. Wyposażony jest w sprzęgi samoczynne typu SA-3. Konstrukcja opracowana w 1973 r. i budowana w latach 1975-1979 w Zielonej Górze na potrzeby masowych przewozów węgla. Seryjną produkcję przerwano z uwagi na spadek zapotrzebowania na węglarki, a ostatecznie zrezygnowano z ich używania w zwartych składach.



Rysunek techniczny wagonu Eaaos-w (601W) 

Dane techniczne wagonu Eaaos-w (601W)
długość [mm]:16 210długość ładunkowa [mm]:14 982
wysokość [mm]:3 621powierzchnia ładunkowa [m2]:41,6
rozstaw czopów skrętu [mm]:9 800pojemność ładunkowa [m3]:100
masa [kg]:30 500min. promień łuku [m]:100
granica obciążenia [t]:89,5maks. prędkość [km/h]:100

powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.