Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Wagony węglarki budowy specjalnej (F)

Do tej grupy wagonów należą wagony samowyła­dowcze o otwartej skrzyni, przezna­czone do przewozu ładunków sypkich niewraż­liwych na czynniki zewnętrzne. Budowa nadwozia i sposób rozła­dunku są zróżnico­wane. Wyróżnić można wagony rodzaju hopper o zbiorniku w kształcie odwró­conego ostro­słupa z otwo­rami rozła­dunko­wymi na dole, wagony rodzaju talbot posiada­jące dwuspa­dową podłogę z rozła­dunkiem przez klapy boczne, wagony rodzaju dumpcar z przechylnym pudłem oraz inne konstrukcje.

Opisane typy:
  • Fls (202V)
  • Flls (203V)
  • Facc (411V)
  • Faccs (426Va)
  • Fac (409Va)
  • Fas (418Vc)
  • Fas (443V)
  • Faa (904V)
  • Fals (24Ve)
  • Fals (WAP)
  • Falns (441V)
  • Fas (413S)
  • Fas (401Vc)


Fls (202V)

Dwuosiowy wagon samowyładowczy rodzaju hopper, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich, takich jak węgiel, kruszywo. Posiada pudło w formie odwróconego ostrosłupa podzielonego na dwie komory z otworami zsypowymi w dolnej części, zamykanymi zasuwami uruchamianymi ręcznie. Opracowany przez Konstal w Chorzowie w 1967 r., produkowany w ZNTK Wrocław w latach 1971-1975.

Wagon serii Fls, typu 202V 



Rysunek techniczny wagonu Fls (202V) 

Dane techniczne wagonu Fls (202V)
długość [mm]:9 640długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 000powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw osi [mm]:6 000pojemność ładunkowa [m3]:40
masa [kg]:12 400min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:27,5maks. prędkość [km/h]:100



Flls (203V)

Dwuosiowy wagon samowyładowczy rodzaju hopper, przeznaczony do przewozu kruszywa, kamienia wapiennego, odpadów kopalnianych itp., używany również podczas remontów i modernizacji infrastruktury kolejowej. Rozładunek odbywa się otworami w dolnej części pudła, zamykanymi klapami uruchamianymi ręcznie. Konstrukcja opracowana w 1971 przez ZNTK Wrocław dla zastąpienia starszych wagonów podobnych typów o niższych parametrach eksploatacyjnych, budowana w latach 1971-1978.

Wagon serii Flls, typu 203V 



Rysunek techniczny wagonu Flls (203V) 

Dane techniczne wagonu Flls (203V)
długość [mm]:9 140długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 340powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw osi [mm]:5 000pojemność ładunkowa [m3]:17
masa [kg]:11 400min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:28,5maks. prędkość [km/h]:100



Facc (411V)

Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju hopper-dozator, przeznaczony do przewozu oraz układania tłucznia podczas remontów i modernizacji infrastruktury kolejowej. Układanie podsypki odbywa się podczas jazdy z prędkością 3-5 km/h, po pneumatycznym opuszczeniu dozatora do żądanego poziomu i otwarciu klap wyładowczych. Wagon skonstruowany w CBK PTK w Poznaniu, produkowany przez Zastal w Zielonej Górze oraz Konstal w Chorzowie w latach 1969-1978. Powstała również odmiana bez urządzeń dozujących, przeznaczona do przewozu odpadów hutniczych.

Wagon serii Facc, typu 411V 



Rysunek techniczny wagonu Facc (411V) 

Dane techniczne wagonu Facc (411V)
długość [mm]:11 190długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 196powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:6 650pojemność ładunkowa [m3]:30,6
masa [kg]:22 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:57,5maks. prędkość [km/h]:80



Faccs (426Va)

Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu ładunków sypkich, takich jak kruszywo. Posiada pudło w formie odwróconego ostrosłupa z otworami zsypowymi w dolnej części, z rozładunkiem ręcznym lub pneumatycznym. Produkowany przez Konstal Chorzów w latach 1982-1991, głównie dla odbiorców prywatnych. Konstrukcja oparta o rozwiązania produkowanego wcześniej w Ostrowcu Świętokrzyskim wagonu typu 402V. Część wagonów otrzymała błędne oznaczenie serii Falls.

Wagon serii Faccs, typu 426Va 



Rysunek techniczny wagonu Faccs (426Va) 

Dane techniczne wagonu Faccs (426Va)
długość [mm]:12 540długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 540powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:7 500pojemność ładunkowa [m3]:30
masa [kg]:24 500min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:55,5maks. prędkość [km/h]:100



Fac (409Va)

Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu materiałów sypkich o masie usypowej 1,5 - 2,5 t/m3, np. piasku, żwiru, tłucznia, ziemii. Wyposażony w pudło przechylane na jedną stronę pod wpływem ciężaru ładunku, uruchamiane mechanizmem ręcznym, z równoczesnym otwarciem burty. Z uwagi na jednostronny rozładunek używany w zwartych składach lub w przewozach wewnątrzzakładowych. Wagony budowane w latach 1965-1977 przez zakłady Konstal w Chorzowie.

Wagon serii Fac, typu 409Va 



Rysunek techniczny wagonu Fac (409Va) 

Dane techniczne wagonu Fac (409Va)
długość [mm]:10 690długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 327powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:4 800pojemność ładunkowa [m3]:25
masa [kg]:22 800min. promień łuku [m]:90
granica obciążenia [t]:55maks. prędkość [km/h]:80



Fas (418Vc)

Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, przeznaczony do przewozu materiałów sypkich o masie usypowej 1,5 - 2,5 t/m3, np. piasku, żwiru, tłucznia, ziemii. Posiada pudło przechylane na obie strony przy pomocy siłowników pneumatycznych, z burtami otwieranymi mechanizmem dźwigniowym podczas przechyłu. Wagon opracowany przez OBRPS w Poznaniu w 1975 r., początkowo z przeznaczeniem na eksport, produkowany w latach 1977-1992 przez zakłady Zastal w Zielonej Górze w kilku odmianach, różniących się m.in. typem wózków.

Wagon serii Fas, typu 418Vc 



Rysunek techniczny wagonu Fas (418Vc) 

Dane techniczne wagonu Fas (418Vc)
długość [mm]:12 540długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 205powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:7 500pojemność ładunkowa [m3]:31
masa [kg]:29 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:51maks. prędkość [km/h]:100



Fas (443V)

Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, opracowany w 1999 r. w ZNTK Bydgoszcz na bazie rozwiązań wagonu 418V, z wykorzystaniem elementów platform 401Z. Opracowany został również typ 442V, wyposażony w dwa oddzielne pudła o mniejszej pojemności, rozładowywane niezależnie. Wagon produkowany od 1999 r. przez ZNTK Bydgoszcz.

Wagon serii Fas, typu 443V 



Rysunek techniczny wagonu Fas (443V) 

Dane techniczne wagonu Fas (443V)
długość [mm]:12 340długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 200powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:7 000pojemność ładunkowa [m3]:32
masa [kg]:30 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:50maks. prędkość [km/h]:100



Faa (904V)

Sześcioosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, budowany przez zakłady Zastal w Zielonej Górze m.in. w wersji szerokotorowej na eksport dla ZSRR. Budowany w latach 1974-1992 w wersji normalnotorowej również na rynek krajowy. Wyposażony był w sprzęgi samoczynne typu SA-3 i kursował w zwartych składach, używany głównie przez przedsiębiorstwa budujące i remontujące infrastrukturę kolejową. Pierwotna ładowność 105 t ograniczona była z uwagi na dopuszczalne naciski osi.



Rysunek techniczny wagonu Faa (904V) 

Dane techniczne wagonu Faa (904V)
długość [mm]:14 900długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 342powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:9 340pojemność ładunkowa [m3]:48,5
masa [kg]:48 500min. promień łuku [m]:80
granica obciążenia [t]:70maks. prędkość [km/h]:70



Fals (24Ve)

Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju talbot, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. Posiada pudło z dwuspadową podłogą i rozładunkiem przez otwory zsypowe z klapami otwieranymi mechanizmem ręcznym. Rozładunek odbywa się na pomostach rozładunkowych lub do zasobników poniżej poziomu szyn. Konstrukcja opracowana w 1957 r. przez CBK PTK w Poznaniu, budowany w latach 1960-1976 w Ostrowcu Świętokrzystkim i Świdnicy. Powstała także odmiana z odchylanym dachem serii Tals, używana do przewozu koncentratu miedzi przez KGHM Lubin.

Wagon serii Fals, typu 24Ve 



Rysunek techniczny wagonu Fals (24Ve) 

Dane techniczne wagonu Fals (24Ve)
długość [mm]:14 600długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 575powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:8 400pojemność ładunkowa [m3]:69
masa [kg]:24 000min. promień łuku [m]:80
granica obciążenia [t]:53,5maks. prędkość [km/h]:100



Fals (WAP)

Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju talbot, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. W porównaniu do typu 24Ve posiada pneumatyczny napęd klap rozładunkowych i większą pojemność. Wagony wyprodukowane przez fabrykę Vagónka Tatra w Popradzie w latach 1973-1980.

Wagon serii Fal, typu WAP 



Rysunek techniczny wagonu Fals (WAP) 

Dane techniczne wagonu Fals (WAP)
długość [mm]:13 500długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 000powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:7 200pojemność ładunkowa [m3]:75
masa [kg]:28 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:52maks. prędkość [km/h]:100



Falns (441V)

Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju talbot, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. Produkowany od 2005 r. przez zakłady Zastal w Zielonej Górze, konstrukcja oparta na rozwiązaniach produkowanych wcześniej typów 436V, 440V. Powstała także odmiana 441Va z odchylanym dachem serii Talns.

Wagon serii Falns, typu 441V 



Rysunek techniczny wagonu Falns (441V) 

Dane techniczne wagonu Falns (441V)
długość [mm]:13 500długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 000powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:8 160pojemność ładunkowa [m3]:86
masa [kg]:25 600min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:64maks. prędkość [km/h]:120



Fas (413S)

Czteroosiowy wagon kubłowy przeznaczony do przewozu węgla do portów rzecznych i elektrociepłowni wyposażonych w urządzenia dźwignicowe do rozładunku. Wyposażony jest w cztery kubły zbudowane z dwóch części połączonych u góry za pomocą sworzni. Rozładunek dokonywany jest poprzez przeniesienie kubła w żądane miejsce i rozchylenie obu części. Wagon skonstruowany w ZNTK Wrocław w oparciu o rozwiązania używanych wcześniej dwuosiowych wagonów kubłowych typu 42WP. Produkowany w latach 1974-1977.

Wagon serii Fas, typu 413S 



Rysunek techniczny wagonu Fas (413S) 

Dane techniczne wagonu Fas (413S)
długość [mm]:14 040długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 400powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:8 500pojemność ładunkowa [m3]:60
masa [kg]:25 300min. promień łuku [m]:35
granica obciążenia [t]:54,5maks. prędkość [km/h]:100



Fas (401Vc)

Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu piasku podsadzkowego do zabezpieczania wyrobisk kopalnianych. Rozładunek wagonu następuje podczas przejazdu składu przez most zsypowy o konstrukcji kratownicowej, z prowadnicami o zmiennym pochyleniu umieszczonymi na wewnętrznych bokach kratownicy. Poruszające się po prowadnicach rolki wagonu powodują uniesienie pudła, załamanie się podłogi wagonu i rozładunek piasku do zbiornika podsadzkowego pod mostem. Wagony te używane są wyłącznie na wewnętrznej sieci tzw. kolei piaskowych funkcjonujących w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, z uwagi na rolki mają przekroczoną skrajnię taboru. Konstrukcja wagonu 401Vc opracowana została w 1986 r. i produkowana była przez Konstal, względem poprzedniej wersji 401Vb różni się zmienionymi wózkami i zwiększoną pojemnością.



Rysunek techniczny wagonu Fas (401Vc) 


Rozładunek wagonu Fas (401Vc) na moście zsypowym 

Dane techniczne wagonu Fas (401Vc)
długość [mm]:9 290długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 254powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:4 390pojemność ładunkowa [m3]:38
masa [kg]:20 600min. promień łuku [m]:b.d.
granica obciążenia [t]:57,8maks. prędkość [km/h]:100

powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.