![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
|
![]() Wagony węglarki budowy specjalnej (F)Do tej grupy wagonów należą wagony samowyładowcze o otwartej skrzyni, przeznaczone do przewozu ładunków sypkich niewrażliwych na czynniki zewnętrzne. Budowa nadwozia i sposób rozładunku są zróżnicowane. Wyróżnić można wagony rodzaju hopper o zbiorniku w kształcie odwróconego ostrosłupa z otworami rozładunkowymi na dole, wagony rodzaju talbot posiadające dwuspadową podłogę z rozładunkiem przez klapy boczne, wagony rodzaju dumpcar z przechylnym pudłem oraz inne konstrukcje. Opisane typy:
Fls (202V)Dwuosiowy wagon samowyładowczy rodzaju hopper, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich, takich jak węgiel, kruszywo. Posiada pudło w formie odwróconego ostrosłupa podzielonego na dwie komory z otworami zsypowymi w dolnej części, zamykanymi zasuwami uruchamianymi ręcznie. Opracowany przez Konstal w Chorzowie w 1967 r., produkowany w ZNTK Wrocław w latach 1971-1975.
![]() Rysunek techniczny wagonu Fls (202V) ![]()
Flls (203V)Dwuosiowy wagon samowyładowczy rodzaju hopper, przeznaczony do przewozu kruszywa, kamienia wapiennego, odpadów kopalnianych itp., używany również podczas remontów i modernizacji infrastruktury kolejowej. Rozładunek odbywa się otworami w dolnej części pudła, zamykanymi klapami uruchamianymi ręcznie. Konstrukcja opracowana w 1971 przez ZNTK Wrocław dla zastąpienia starszych wagonów podobnych typów o niższych parametrach eksploatacyjnych, budowana w latach 1971-1978.
![]() Rysunek techniczny wagonu Flls (203V) ![]()
Facc (411V)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju hopper-dozator, przeznaczony do przewozu oraz układania tłucznia podczas remontów i modernizacji infrastruktury kolejowej. Układanie podsypki odbywa się podczas jazdy z prędkością 3-5 km/h, po pneumatycznym opuszczeniu dozatora do żądanego poziomu i otwarciu klap wyładowczych. Wagon skonstruowany w CBK PTK w Poznaniu, produkowany przez Zastal w Zielonej Górze oraz Konstal w Chorzowie w latach 1969-1978. Powstała również odmiana bez urządzeń dozujących, przeznaczona do przewozu odpadów hutniczych.
![]() Rysunek techniczny wagonu Facc (411V) ![]()
Faccs (426Va)Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu ładunków sypkich, takich jak kruszywo. Posiada pudło w formie odwróconego ostrosłupa z otworami zsypowymi w dolnej części, z rozładunkiem ręcznym lub pneumatycznym. Produkowany przez Konstal Chorzów w latach 1982-1991, głównie dla odbiorców prywatnych. Konstrukcja oparta o rozwiązania produkowanego wcześniej w Ostrowcu Świętokrzyskim wagonu typu 402V. Część wagonów otrzymała błędne oznaczenie serii Falls.
![]() Rysunek techniczny wagonu Faccs (426Va) ![]()
Fac (409Va)Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu materiałów sypkich o masie usypowej 1,5 - 2,5 t/m3, np. piasku, żwiru, tłucznia, ziemii. Wyposażony w pudło przechylane na jedną stronę pod wpływem ciężaru ładunku, uruchamiane mechanizmem ręcznym, z równoczesnym otwarciem burty. Z uwagi na jednostronny rozładunek używany w zwartych składach lub w przewozach wewnątrzzakładowych. Wagony budowane w latach 1965-1977 przez zakłady Konstal w Chorzowie.
![]() Rysunek techniczny wagonu Fac (409Va) ![]()
Fas (418Vc)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, przeznaczony do przewozu materiałów sypkich o masie usypowej 1,5 - 2,5 t/m3, np. piasku, żwiru, tłucznia, ziemii. Posiada pudło przechylane na obie strony przy pomocy siłowników pneumatycznych, z burtami otwieranymi mechanizmem dźwigniowym podczas przechyłu. Wagon opracowany przez OBRPS w Poznaniu w 1975 r., początkowo z przeznaczeniem na eksport, produkowany w latach 1977-1992 przez zakłady Zastal w Zielonej Górze w kilku odmianach, różniących się m.in. typem wózków.
![]() Rysunek techniczny wagonu Fas (418Vc) ![]()
Fas (443V)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, opracowany w 1999 r. w ZNTK Bydgoszcz na bazie rozwiązań wagonu 418V, z wykorzystaniem elementów platform 401Z. Opracowany został również typ 442V, wyposażony w dwa oddzielne pudła o mniejszej pojemności, rozładowywane niezależnie. Wagon produkowany od 1999 r. przez ZNTK Bydgoszcz.
![]() Rysunek techniczny wagonu Fas (443V) ![]()
Faa (904V)Sześcioosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, budowany przez zakłady Zastal w Zielonej Górze m.in. w wersji szerokotorowej na eksport dla ZSRR. Budowany w latach 1974-1992 w wersji normalnotorowej również na rynek krajowy. Wyposażony był w sprzęgi samoczynne typu SA-3 i kursował w zwartych składach, używany głównie przez przedsiębiorstwa budujące i remontujące infrastrukturę kolejową. Pierwotna ładowność 105 t ograniczona była z uwagi na dopuszczalne naciski osi. ![]() Rysunek techniczny wagonu Faa (904V) ![]()
Fals (24Ve)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju talbot, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. Posiada pudło z dwuspadową podłogą i rozładunkiem przez otwory zsypowe z klapami otwieranymi mechanizmem ręcznym. Rozładunek odbywa się na pomostach rozładunkowych lub do zasobników poniżej poziomu szyn. Konstrukcja opracowana w 1957 r. przez CBK PTK w Poznaniu, budowany w latach 1960-1976 w Ostrowcu Świętokrzystkim i Świdnicy. Powstała także odmiana z odchylanym dachem serii Tals, używana do przewozu koncentratu miedzi przez KGHM Lubin.
![]() Rysunek techniczny wagonu Fals (24Ve) ![]()
Fals (WAP)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju talbot, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. W porównaniu do typu 24Ve posiada pneumatyczny napęd klap rozładunkowych i większą pojemność. Wagony wyprodukowane przez fabrykę Vagónka Tatra w Popradzie w latach 1973-1980.
![]() Rysunek techniczny wagonu Fals (WAP) ![]()
Falns (441V)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju talbot, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. Produkowany od 2005 r. przez zakłady Zastal w Zielonej Górze, konstrukcja oparta na rozwiązaniach produkowanych wcześniej typów 436V, 440V. Powstała także odmiana 441Va z odchylanym dachem serii Talns.
![]() Rysunek techniczny wagonu Falns (441V) ![]()
Fas (413S)Czteroosiowy wagon kubłowy przeznaczony do przewozu węgla do portów rzecznych i elektrociepłowni wyposażonych w urządzenia dźwignicowe do rozładunku. Wyposażony jest w cztery kubły zbudowane z dwóch części połączonych u góry za pomocą sworzni. Rozładunek dokonywany jest poprzez przeniesienie kubła w żądane miejsce i rozchylenie obu części. Wagon skonstruowany w ZNTK Wrocław w oparciu o rozwiązania używanych wcześniej dwuosiowych wagonów kubłowych typu 42WP. Produkowany w latach 1974-1977.
![]() Rysunek techniczny wagonu Fas (413S) ![]()
Fas (401Vc)Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu piasku podsadzkowego do zabezpieczania wyrobisk kopalnianych. Rozładunek wagonu następuje podczas przejazdu składu przez most zsypowy o konstrukcji kratownicowej, z prowadnicami o zmiennym pochyleniu umieszczonymi na wewnętrznych bokach kratownicy. Poruszające się po prowadnicach rolki wagonu powodują uniesienie pudła, załamanie się podłogi wagonu i rozładunek piasku do zbiornika podsadzkowego pod mostem. Wagony te używane są wyłącznie na wewnętrznej sieci tzw. kolei piaskowych funkcjonujących w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, z uwagi na rolki mają przekroczoną skrajnię taboru. Konstrukcja wagonu 401Vc opracowana została w 1986 r. i produkowana była przez Konstal, względem poprzedniej wersji 401Vb różni się zmienionymi wózkami i zwiększoną pojemnością. ![]() Rysunek techniczny wagonu Fas (401Vc) ![]() ![]() Rozładunek wagonu Fas (401Vc) na moście zsypowym ![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() (c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |