|
Wagony węglarki budowy specjalnej (F)Do tej grupy wagonów należą wagony samowyładowcze o otwartej skrzyni, przeznaczone do przewozu ładunków sypkich niewrażliwych na czynniki zewnętrzne. Budowa nadwozia i sposób rozładunku są zróżnicowane. Wyróżnić można wagony rodzaju hopper o zbiorniku w kształcie odwróconego ostrosłupa z otworami rozładunkowymi na dole, wagony rodzaju talbot posiadające dwuspadową podłogę z rozładunkiem przez klapy boczne, wagony rodzaju dumpcar z przechylnym pudłem oraz inne konstrukcje. Opisane typy:
Fls (202V)Dwuosiowy wagon samowyładowczy rodzaju hopper, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich, takich jak węgiel, kruszywo. Posiada pudło w formie odwróconego ostrosłupa podzielonego na dwie komory z otworami zsypowymi w dolnej części, zamykanymi zasuwami uruchamianymi ręcznie. Opracowany przez Konstal w Chorzowie w 1967 r., produkowany w ZNTK Wrocław w latach 1971-1975.
Rysunek techniczny wagonu Fls (202V)
Flls (203V)Dwuosiowy wagon samowyładowczy rodzaju hopper, przeznaczony do przewozu kruszywa, kamienia wapiennego, odpadów kopalnianych itp., używany również podczas remontów i modernizacji infrastruktury kolejowej. Rozładunek odbywa się otworami w dolnej części pudła, zamykanymi klapami uruchamianymi ręcznie. Konstrukcja opracowana w 1971 przez ZNTK Wrocław dla zastąpienia starszych wagonów podobnych typów o niższych parametrach eksploatacyjnych, budowana w latach 1971-1978.
Rysunek techniczny wagonu Flls (203V)
Facc (411V)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju hopper-dozator, przeznaczony do przewozu oraz układania tłucznia podczas remontów i modernizacji infrastruktury kolejowej. Układanie podsypki odbywa się podczas jazdy z prędkością 3-5 km/h, po pneumatycznym opuszczeniu dozatora do żądanego poziomu i otwarciu klap wyładowczych. Wagon skonstruowany w CBK PTK w Poznaniu, produkowany przez Zastal w Zielonej Górze oraz Konstal w Chorzowie w latach 1969-1978. Powstała również odmiana bez urządzeń dozujących, przeznaczona do przewozu odpadów hutniczych.
Rysunek techniczny wagonu Facc (411V)
Faccs (426Va)Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu ładunków sypkich, takich jak kruszywo. Posiada pudło w formie odwróconego ostrosłupa z otworami zsypowymi w dolnej części, z rozładunkiem ręcznym lub pneumatycznym. Produkowany przez Konstal Chorzów w latach 1982-1991, głównie dla odbiorców prywatnych. Konstrukcja oparta o rozwiązania produkowanego wcześniej w Ostrowcu Świętokrzyskim wagonu typu 402V. Część wagonów otrzymała błędne oznaczenie serii Falls.
Rysunek techniczny wagonu Faccs (426Va)
Fac (409Va)Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu materiałów sypkich o masie usypowej 1,5 - 2,5 t/m3, np. piasku, żwiru, tłucznia, ziemii. Wyposażony w pudło przechylane na jedną stronę pod wpływem ciężaru ładunku, uruchamiane mechanizmem ręcznym, z równoczesnym otwarciem burty. Z uwagi na jednostronny rozładunek używany w zwartych składach lub w przewozach wewnątrzzakładowych. Wagony budowane w latach 1965-1977 przez zakłady Konstal w Chorzowie.
Rysunek techniczny wagonu Fac (409Va)
Fas (418Vc)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, przeznaczony do przewozu materiałów sypkich o masie usypowej 1,5 - 2,5 t/m3, np. piasku, żwiru, tłucznia, ziemii. Posiada pudło przechylane na obie strony przy pomocy siłowników pneumatycznych, z burtami otwieranymi mechanizmem dźwigniowym podczas przechyłu. Wagon opracowany przez OBRPS w Poznaniu w 1975 r., początkowo z przeznaczeniem na eksport, produkowany w latach 1977-1992 przez zakłady Zastal w Zielonej Górze w kilku odmianach, różniących się m.in. typem wózków.
Rysunek techniczny wagonu Fas (418Vc)
Fas (443V)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, opracowany w 1999 r. w ZNTK Bydgoszcz na bazie rozwiązań wagonu 418V, z wykorzystaniem elementów platform 401Z. Opracowany został również typ 442V, wyposażony w dwa oddzielne pudła o mniejszej pojemności, rozładowywane niezależnie. Wagon produkowany od 1999 r. przez ZNTK Bydgoszcz.
Rysunek techniczny wagonu Fas (443V)
Faa (904V)Sześcioosiowy wagon samowyładowczy rodzaju dumpcar, budowany przez zakłady Zastal w Zielonej Górze m.in. w wersji szerokotorowej na eksport dla ZSRR. Budowany w latach 1974-1992 w wersji normalnotorowej również na rynek krajowy. Wyposażony był w sprzęgi samoczynne typu SA-3 i kursował w zwartych składach, używany głównie przez przedsiębiorstwa budujące i remontujące infrastrukturę kolejową. Pierwotna ładowność 105 t ograniczona była z uwagi na dopuszczalne naciski osi. Rysunek techniczny wagonu Faa (904V)
Fals (24Ve)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju talbot, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. Posiada pudło z dwuspadową podłogą i rozładunkiem przez otwory zsypowe z klapami otwieranymi mechanizmem ręcznym. Rozładunek odbywa się na pomostach rozładunkowych lub do zasobników poniżej poziomu szyn. Konstrukcja opracowana w 1957 r. przez CBK PTK w Poznaniu, budowany w latach 1960-1976 w Ostrowcu Świętokrzystkim i Świdnicy. Powstała także odmiana z odchylanym dachem serii Tals, używana do przewozu koncentratu miedzi przez KGHM Lubin.
Rysunek techniczny wagonu Fals (24Ve)
Fals (WAP)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju talbot, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. W porównaniu do typu 24Ve posiada pneumatyczny napęd klap rozładunkowych i większą pojemność. Wagony wyprodukowane przez fabrykę Vagónka Tatra w Popradzie w latach 1973-1980.
Rysunek techniczny wagonu Fals (WAP)
Falns (441V)Czteroosiowy wagon samowyładowczy rodzaju talbot, przeznaczony do przewozu ładunków sypkich takich jak węgiel, kruszywo. Produkowany od 2005 r. przez zakłady Zastal w Zielonej Górze, konstrukcja oparta na rozwiązaniach produkowanych wcześniej typów 436V, 440V. Powstała także odmiana 441Va z odchylanym dachem serii Talns.
Rysunek techniczny wagonu Falns (441V)
Fas (413S)Czteroosiowy wagon kubłowy przeznaczony do przewozu węgla do portów rzecznych i elektrociepłowni wyposażonych w urządzenia dźwignicowe do rozładunku. Wyposażony jest w cztery kubły zbudowane z dwóch części połączonych u góry za pomocą sworzni. Rozładunek dokonywany jest poprzez przeniesienie kubła w żądane miejsce i rozchylenie obu części. Wagon skonstruowany w ZNTK Wrocław w oparciu o rozwiązania używanych wcześniej dwuosiowych wagonów kubłowych typu 42WP. Produkowany w latach 1974-1977.
Rysunek techniczny wagonu Fas (413S)
Fas (401Vc)Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu piasku podsadzkowego do zabezpieczania wyrobisk kopalnianych. Rozładunek wagonu następuje podczas przejazdu składu przez most zsypowy o konstrukcji kratownicowej, z prowadnicami o zmiennym pochyleniu umieszczonymi na wewnętrznych bokach kratownicy. Poruszające się po prowadnicach rolki wagonu powodują uniesienie pudła, załamanie się podłogi wagonu i rozładunek piasku do zbiornika podsadzkowego pod mostem. Wagony te używane są wyłącznie na wewnętrznej sieci tzw. kolei piaskowych funkcjonujących w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, z uwagi na rolki mają przekroczoną skrajnię taboru. Konstrukcja wagonu 401Vc opracowana została w 1986 r. i produkowana była przez Konstal, względem poprzedniej wersji 401Vb różni się zmienionymi wózkami i zwiększoną pojemnością. Rysunek techniczny wagonu Fas (401Vc) Rozładunek wagonu Fas (401Vc) na moście zsypowym
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |