Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Wagony kryte budowy specjalnej oraz
wagony chłodnie (H, I)

Wagony kryte budowy specjalnej (serii H) posia­dają przesuwne ściany boczne ułatwia­jące dostęp do przestrzeni ładun­kowej i opcjo­nalnie dodat­kowe wyposa­żenie, takie jak przestawne ściany działowe, uchwyty, wenty­lację. Wagony chłodnie (serii I) przystoso­wane są do przewozu ładunków łatwopsu­jących się, wymaga­jących obni­żonej tempera­tury. W tym celu wyposa­żone są w izolo­wane ściany i urzą­dzenia chłodnicze lub pojem­niki na lód wodny bądź suchy.

Opisane typy:
  • Hbbillnss (216K)
  • Hbikks (217K)
  • Hais (412K)
  • Habbillnss (HA)
  • Habills (426Sb)
  • Ihs (202Lc)


Hbbillnss (216K)

Dwuosiowy wagon kryty z przesuwanymi ścianami bocznymi, przeznaczony do przewozu drobnicy, ładunków sztukowych i ładunków na paletach. Rozsunięcie ścian bocznych daje dostęp do połowy długości ładunkowej. Wyposażony w przestawne ściany działowe. Wagony podobnej konstrukcji zakupione zostały w zakładach Siegen (Niemcy), typ 216K produkowany był później na licencji przez zakłady Zastal w Zielonej Górze w latach 1995-1997.

Wagon serii Hbbillns, typu 216K 



Rysunek techniczny wagonu Hbbillnss (216K) 

Dane techniczne wagonu Hbbillnss (216K)
długość [mm]:15 500długość ładunkowa [mm]:13 756
wysokość [mm]:4 255powierzchnia ładunkowa [m2]:40
rozstaw osi [mm]:9 000pojemność ładunkowa [m3]:103
masa [kg]:16 800min. promień łuku [m]:35
granica obciążenia [t]:28maks. prędkość [km/h]:120



Hbikks (217K)

Dwuosiowy wagon kryty z przesuwanymi ścianami bocznymi, przeznaczony do przewozu drobnicy, ładunków sztukowych i ładunków na paletach. Rozsunięcie ścian bocznych daje dostęp do połowy długości ładunkowej. W wersji 217Kb wyposażony w przestawne ściany działowe. Wagony zbudowane przez ZNTK Łapy w latach 2003-2004 z wykorzystaniem podwozi wagonów 208Kf i 208Kg serii Gbs.



Rysunek techniczny wagonu Hbikks (217K) 

Dane techniczne wagonu Hbikks (217K)
długość [mm]:14 020długość ładunkowa [mm]:12 780
wysokość [mm]:4 285powierzchnia ładunkowa [m2]:33,33
rozstaw osi [mm]:8 000pojemność ładunkowa [m3]:84,5
masa [kg]:17 500min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:22,5maks. prędkość [km/h]:120



Hais (412K)

Czteroosiowy wagon kryty przeznaczony do przewozu drobnicy, ładunków sztukowych i ładunków na paletach. Ściany boczne zbudowane są z segmentów przesuwanych po prowadnicach. Rozsunięcie segmentów daje dostęp do połowy długości ładunkowej. Wagony budowane przez ZNTK Łapy w latach 1996-2003 jako przebudowa wagonów typu 401Ka.

Wagon serii Hais, typu 412K 



Rysunek techniczny wagonu Hais (412K) 

Dane techniczne wagonu Hais (412K)
długość [mm]:16 520długość ładunkowa [mm]:15 200
wysokość [mm]:4 141powierzchnia ładunkowa [m2]:39,5
rozstaw czopów skrętu [mm]:10 500pojemność ładunkowa [m3]:89
masa [kg]:24 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:56maks. prędkość [km/h]:100



Habbillnss (HA)

Czteroosiowy wagon kryty z przesuwanymi ścianami bocznymi, przeznaczony do przewozu drobnicy, ładunków sztukowych i ładunków na paletach. Rozsunięcie ścian bocznych daje dostęp do połowy długości ładunkowej. Możliwe jest zamontowanie we wnętrzu przestawnych ścian działowych. Wagony importowane, wprowadzone do użytku przez PKP Cargo od 2006 r., wyprodukowane przez fabrykę w Niesky (Niemcy).



Rysunek techniczny wagonu Habbillnss (HA) 

Dane techniczne wagonu Habbillnss (HA)
długość [mm]:23 264długość ładunkowa [mm]:22 024
wysokość [mm]:4 275powierzchnia ładunkowa [m2]:62,5
rozstaw czopów skrętu [mm]:17 724pojemność ładunkowa [m3]:170
masa [kg]:24 500min. promień łuku [m]:35
granica obciążenia [t]:45,5maks. prędkość [km/h]:120



Habills (426Sb)

Czteroosiowy wagon z rozsuwanymi teleskopowo ścianami, przeznaczony do przewozu drobnicy, ładunków sztukowych i ładunków na paletach. Rozsunięcie ścian bocznych daje dostęp do połowy długości ładunkowej. Wyposażony w przestawne ściany działowe. Produkowane były również odmiany wyposażone w składane burty boczne (426S Sis) i wewnętrzne kłonice (426Sa Sikkps). Wagony budowane w latach 1996-2001 (426S, 426Sa, 426Sb) przez zakłady w Gniewczynie jako przebudowa wagonów platform typu 424Z.

Wagon serii Habills, typu 426Sb 



Rysunek techniczny wagonu Habills (426Sb) 

Dane techniczne wagonu Habills (426Sb)
długość [mm]:19 900długość ładunkowa [mm]:18 648
wysokość [mm]:4 100powierzchnia ładunkowa [m2]:40,4
rozstaw czopów skrętu [mm]:14 860pojemność ładunkowa [m3]:96
masa [kg]:30 000min. promień łuku [m]:35
granica obciążenia [t]:50maks. prędkość [km/h]:120



Ihs (202Lc)

Dwuosiowy wagon chłodnia przeznaczony do przewozu artykułów spożywczych chłodzonych i mrożonych. Posiada izolowane ściany boczne i podłogę, wentylatory, zbiorniki na lód wodny i suchy oraz przestawne ściany działowe. Lód suchy ładowany jest przez otwory w górnej części ścian czołowych. We wnętrzu wagonu utrzymywana może być temperatura w zakresie +15°C do -20°C. Konstrukcja importowana z NRD, budowana później w kilku odmianach przez ZNTK Ostrów Wielkopolski w latach 1961-1977. Poszczególne odmiany różniły się dodatkowym wyposażeniem i otrzymywały różne oznaczenia serii. W związku z wyparciem tego segmentu przewozów przez transport samochodowy wagony te przestały być eksploatowane w latach 80 i 90, a część z nich została przebudowana na inne typy.

Wagon serii Ibchs-x, typu 202Lc 



Rysunek techniczny wagonu Ihs (202Lc) 

Dane techniczne wagonu Ihs (202Lc)
długość [mm]:11 740długość ładunkowa [mm]:9 653
wysokość [mm]:4 276powierzchnia ładunkowa [m2]:22,2
rozstaw osi [mm]:6 600pojemność ładunkowa [m3]:42,4
masa [kg]:16 500min. promień łuku [m]:80
granica obciążenia [t]:19,5maks. prędkość [km/h]:100

powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.