|
Wagony platformy budowy specjalnej (L, S)Wagony platformy budowy specjalnej posiadają dodatkowe wyposażenie do przewozu ładunków takich jak kontenery, pojemniki wymienne, pojazdy samochodowe, kręgi blachy itp. Mogą być wyposażone w przesuwane ściany boczne lub plandeki do ochrony ładunku przed czynnikami zewnętrznymi. Wagony platformy budowy specjalnej na osiach niezależnych oznaczane są literą L, a wagony na wózkach literą S. Opisane typy:Laaers (224Sb)Dwupoziomowy wagon platforma przeznaczony do przewozu pojazdów samochodowych, złożony z dwóch dwuosiowych członów. Górny pomost wsparty jest w każdym członie na trzech parach słupów i może być opuszczany od strony końca wagonu w celu załadunku. Na końcach wagonu znajdują się mostki dla umożliwienia przejazdu między wagonami. Konstrukcja wagonu powstała w wyniku połączenia dwóch dwuosiowych wagonów serii Lekks, produkowanych w latach 1972-1979 przez fabrykę Vagónka Česká Lípa (Czechy). Przebudowy dokonano w latach 1994-2000 w Zielonej Górze oraz w ZNTK Gliwice na zlecenie firmy ARS Altmann, która odkupiła od PKP większość wagonów i wykorzystywała je m.in. do przewozu samochodów produkowanych w fabryce FIAT Auto Poland w Tychach. Rysunek techniczny wagonu Laaers (224Sb)
Sgs (412Z)Czteroosiowy wagon platforma przeznaczony do przewozu kontenerów 10', 20', 30', 40'. Posiada drewnianą podłogę oraz trzpienie do mocowania kontenerów. Wagon skonstruowany w 1970 r. w CBK PTK w Poznaniu jako pierwszy polski typ wagonu do przewozu kontenerów. Budowany w latach 1971-1976 przez fabrykę w Świdnicy. Rysunek techniczny wagonu Sgs (412Z)
Sggrs (624Z)Przegubowy, sześcioosiowy wagon platforma przeznaczony do przewozu kontenerów 10', 20', 30', 40' oraz kontenerów 35' typu SEALAND. Składa się z dwóch członów opartych na środku na wspólnym wózku, z trzpieniami do mocowania kontenerów, bez podłogi. Wagony wyprodukowane zostały w 1988 r. przez Konstal w Chorzowie na bazie wagonów 623Z, produkowanych wcześniej na eksport. Rysunek techniczny wagonu Sggrs (624Z)
Sdgmnss (434S)Czteroosiowy wagon kieszeniowy przeznaczony do przewozu naczep samochodowych lub kontenerów o łącznej długości do 60'. W środkowej części podłoga wagonu jest obniżona, tworząc miejsce dla zespołu biegowego przewożonej naczepy (tzw. kieszeń). Do unieruchomienia naczepy służą kliny i wysuwane podpory. Wagon produkowany w latach 1999-2000 przez ZNTK Ostrów Wielkopolski i fabrykę w Gniewczynie. Z uwagi na brak systemu przewozów kombinowanych używany jest głównie do przewozu kontenerów. Rysunek techniczny wagonu Sdgmnss (434S)
Simms (425S)Czteroosiowy wagon z rozsuwanymi teleskopowo ścianami, przeznaczony do przewozu blach w kręgach lub ładunków wrażliwych na czynniki zewnętrzne. Rozsunięcie ścian bocznych daje dostęp do 2/3 długości ładunkowej. Wagon wyposażony jest w pięć siodeł do przewozu kręgów blachy, które w niektórych wersjach montowane były opcjonalnie. Konstrukcja opracowana została przez ZNTK Gniewczyna jako adaptacja wagonów platform typu 426Za, produkowana była od roku 1994.
Rysunek techniczny wagonu Simms (425S)
Smms (426Za)Czteroosiowy wagon platforma przeznaczony do przewozu ładunków skupionych i pojazdów. Wyposażony w kłonice oraz odchylne burty czołowe. Wagony budowane przez fabrykę w Świdnicy w latach 1984-1989. W późniejszych latach część z nich przebudowana została na inne typy, powstała również wersja wyposażona w siodła do przewozu blachy w kręgach.
Rysunek techniczny wagonu Smms (426Za)
Samms (622Za)Sześcioosiowy wagon platforma przeznaczony do przewozu ciężkich ładunków skupionych, pojazdów i dłużycy. Wyposażony w kłonice oraz odchylne burty czołowe. Konstrukcja opracowana w 1983 r. przez Konstal, produkowana w latach 1984-1987. Rysunek techniczny wagonu Samms (622Za)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |