Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Wagony specjalne (U)

Do tej grupy wagonów należą różno­rodne konstrukcje przezna­czone do przewozu specjalnych rodzajów ładunków. Wyróżnić wśród nich można wagony zbiorni­kowe o rozła­dunku grawita­cyjnym lub ciśnie­niowym, wagony pojemni­kowe z pojemni­kami zdejmowa­nymi dźwigiem, wagony o obni­żonej przestrzeni ładun­kowej przezna­czone do ładunków ciężkich i wielko­gabary­towych i inne.

Opisane typy:
  • Uai (418Za)
  • Uaai (604Z)
  • Uaais (609Za)
  • Uaais (619Za)
  • Ucs (206S)
  • Ugpps (206Se)
  • Ucs (220S)
  • Uacs (408S)
  • Uacns (440S)
  • Uas (401S)
  • Uaoos (405S)


Uai (418Za)

Czteroosiowa platforma z obniżoną podłogą przeznaczona do przewozu ładunków o przekroczonej skrajni. Wyposażona w 12 obrotowych kłonic. Konstrukcja opracowana w 1974 r. przez Konstal, produkowana w 1977 r. Powstały również podobnej budowy platformy Uai typu 423Za o długości 24 040 mm, bez kłonic.



Rysunek techniczny wagonu Uai (418Za) 

Dane techniczne wagonu Uai (418Za)
długość [mm]:27 340długość ładunkowa [mm]:17 400
wysokość [mm]:2 190powierzchnia ładunkowa [m2]:45,9
rozstaw czopów skrętu [mm]:22 300pojemność ładunkowa [m3]:-
masa [kg]:36 000min. promień łuku [m]:200
granica obciążenia [t]:40maks. prędkość [km/h]:80



Uaai (604Z)

Ośmioosiowa platforma z obniżoną podłogą przeznaczona do przewozu ciężkich ładunków o przekroczonej skrajni. Most nośny wsparty jest poprzez ramy nadwózkowe na czterech wózkach typu Chanina. Wagon skonstruowany przez CBK PTK w Poznaniu w 1960 r., budowany w 1961 r. przez Konstal Chorzów.



Rysunek techniczny wagonu Uaai (604Z) 

Dane techniczne wagonu Uaai (604Z)
długość [mm]:23 258długość ładunkowa [mm]:7 000
wysokość [mm]:2 550powierzchnia ładunkowa [m2]:21,0
rozstaw czopów skrętu [mm]:14 370 / 3 250pojemność ładunkowa [m3]:-
masa [kg]:57 000min. promień łuku [m]:130
granica obciążenia [t]:90maks. prędkość [km/h]:80



Uaais (609Za)

Ośmioosiowa platforma z obniżoną podłogą przeznaczona do przewozu ciężkich ładunków o przekroczonej skrajni. Most nośny wsparty jest na dwóch czteroosiowych wózkach, z możliwością bocznego przesuwu mostu do 350 mm w dowolną stronę, dokonywanego mechanizmem ręcznym. Konstrukcja opracowana na bazie doświadczeń z prototypem wagonu Uaai typu 605Z, produkowana przez Konstal Chorzów w latach 1974-1977 jako najdłuższa w Polsce seria platform z obniżoną podłogą (łącznie z prototypem 32 sztuki). Wagon typu 605Z w odróżnieniu od 609Za nie posiada mechanizmu przesuwu mostu.

Wagon serii Uaai, typu 605Z, konstrukcji zbliżonej do 609Za 



Rysunek techniczny wagonu Uaais (609Za) 

Dane techniczne wagonu Uaais (609Za)
długość [mm]:24 860długość ładunkowa [mm]:8 500
wysokość [mm]:2 140powierzchnia ładunkowa [m2]:23,4
rozstaw czopów skrętu [mm]:13 200pojemność ładunkowa [m3]:-
masa [kg]:60 000min. promień łuku [m]:90
granica obciążenia [t]:100maks. prędkość [km/h]:100



Uaais (619Za)

Ośmioosiowa platforma burtowa do przewozu ciężkich ładunków o przekroczonej skrajni. Most nośny oparty jest poprzez ramy nadwózkowe na czterech wózkach i składa się z dwóch burt bocznych i pięciu dźwigarów poprzecznych pomiędzy burtami. Ładunek oparty może być na dźwigarach poprzecznych lub na belkach mocowanych w otworach burt - wówczas dźwigary poprzeczne mogą być zdemontowane dla maksymalnego wykorzystania skrajni w pionie. Wagon skonstruowany przez OBRPS w Poznaniu w oparciu o rozwiązania wagonów produkowanych przez fabrykę w Studénce (Czechy). Wagony budowane w 1984 r. przez Konstal Chorzów.



Rysunek techniczny wagonu Uaais (619Za) 

Dane techniczne wagonu Uaais (619Za)
długość [mm]:23 820długość ładunkowa [mm]:6 800 (na dźw. poprz.) / 7 400 (na burtach)
wysokość [mm]:2 392powierzchnia ładunkowa [m2]:12,92 (na dźw. poprz.) / 19,68 (na burtach)
rozstaw czopów skrętu [mm]:14 200 / 3 840pojemność ładunkowa [m3]:-
masa [kg]:50 000min. promień łuku [m]:150
granica obciążenia [t]:110maks. prędkość [km/h]:100



Ucs (206S)

Dwuosiowy wagon zbiornikowy przeznaczony do przewozu ładunków sproszkowanych, np. cementu, popiołów. Wagon wyposażony jest w trzy zbiorniki napełniane grawitacyjnie, z zamykanymi górnymi otworami ładunkowymi. Rozładunek odbywa się przez króćce rozładunkowe z boku zbiorników pod wpływem sprężonego powietrza o ciśnieniu 0,3 MPa, spulchniającego ładunek przy pomocy sita napowietrzającego w dolnej części zbiornika. Wagon skonstruowany w 1965 r., produkowany przez ZNTK Wrocław w latach 1966-1980.



Rysunek techniczny wagonu Ucs (206S) 

Dane techniczne wagonu Ucs (206S)
długość [mm]:12 340długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 250powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw osi [mm]:8 200pojemność ładunkowa [m3]:42
masa [kg]:15 900min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:24maks. prędkość [km/h]:100



Ugpps (206Se)

Dwuosiowy wagon zbiornikowy przeznaczony do przewozu zboża. Posiada trzy oddzielne zbiorniki, napełniane zamykanym pokrywą otworem w górnej części. Rozładunek następuje grawitacyjnie pomiędzy szyny po ręcznym otwarciu zsypów na dole zbiorników. Rozładunek może być dozowany lub przerwany. Konstrukcja opracowana na bazie wagonu typu 206S i produkowana przez ZNTK Wrocław w latach 1979-1982.

Wagon serii Ugpps, typu 206Se 



Rysunek techniczny wagonu Ugpps (206Se) 

Dane techniczne wagonu Ugpps (206Se)
długość [mm]:12 340długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 250powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw osi [mm]:8 200pojemność ładunkowa [m3]:41
masa [kg]:13 500min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:26,5maks. prędkość [km/h]:100



Ucs (220S)

Dwuosiowy wagon zbiornikowy przeznaczony do przewozu ładunków sproszkowanych, np. cementu, popiołów. Załadunek dwóch zbiorników odbywa się grawitacyjnie, a rozładunek pneumatycznie, podobnie jak w wagonach typu 206S. Wagon skonstruowany w 1970 r., produkowany przez ZNTK Wrocław w latach 1972-1978.



Rysunek techniczny wagonu Ucs (220S) 

Dane techniczne wagonu Ucs (220S)
długość [mm]:9 040długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 160powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw osi [mm]:5 000pojemność ładunkowa [m3]:25,6
masa [kg]:11 500min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:30maks. prędkość [km/h]:100



Uacs (408S)

Czteroosiowy wagon zbiornikowy przeznaczony do przewozu ładunków sproszkowanych, np. cementu, popiołów. Załadunek czterech zbiorników odbywa się grawitacyjnie, a rozładunek pneumatycznie, podobnie jak w wagonach typu 206S. Konstrukcja opracowana w 1966 r., produkowana przez fabrykę w Świdnicy w latach 1968-1981.

Wagon serii Uacs, typu 408S 



Rysunek techniczny wagonu Uacs (408S) 

Dane techniczne wagonu Uacs (408S)
długość [mm]:14 040długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 224powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:8 500pojemność ładunkowa [m3]:50
masa [kg]:24 500min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:55,7maks. prędkość [km/h]:100



Uacns (440S)

Czteroosiowy wagon zbiornikowy przeznaczony do przewozu cementu lub innych ładunków sproszkowanych. Wagon posiada zbiornik podzielony na dwie sekcje, z załadunkiem przez dwa zamykane otwory w dachu. Rozładunek odbywa się pod wpływem sprężonego powietrza o ciśnieniu 0,25 MPa przez króćce rozładunkowe na dole zbiornika. Prototyp wagonu powstał w 2009 r. Wagony produkowane przez fabrykę w Gniewczynie na zlecenie CEMET SA, dla zastąpienia starych wagonów typu 408S.



Rysunek techniczny wagonu Uacns (440S) 

Dane techniczne wagonu Uacns (440S)
długość [mm]:15 040długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 208powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:10 000pojemność ładunkowa [m3]:55,2
masa [kg]:24 000min. promień łuku [m]:35
granica obciążenia [t]:66maks. prędkość [km/h]:120



Uas (401S)

Czteroosiowy wagon kubłowy przeznaczony do przewozu karbidu lub innych ładunków wrażliwych na czynniki zewnętrzne. W ostoi wagonu znajdują się gniazda, na których ustawiane są trzy pojemniki. Załadunek odbywa się przez zamykane pokrywami otwory na górze pojemników. Rozładunek następuje po zdjeciu pojemnika z wagonu, ustawieniu go na zasobniku i otwarciu dolnego otworu rozładunkowego, posiadającego zamknięcie w formie stożka. Konstrukcja opracowana przez ZNTK Wrocław w 1960 r., produkowana w latach 1964-1965 i 1969 (odmiana 401S/1). Wagony używane były przez zakłady w Tarnowie, Oświęcimiu i Brzegu Dolnym. W późniejszych latach budowane były ponadto podobnej konstrukcji wagony typu 401Zf i 401Zg (na bazie platform 401Zb) oraz 421S (na bazie platform 426Za).



Rysunek techniczny wagonu Uas (401S) 

Dane techniczne wagonu Uas (401S)
długość [mm]:12 140długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 585powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:6 300pojemność ładunkowa [m3]:57
masa [kg]:30 100min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:50maks. prędkość [km/h]:100



Uaoos (405S)

Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu tlenku glinu lub innych ładunków sypkich wrażliwych na czynniki zewnętrzne. Zbiornik posiada cztery górne otwory załadunkowe, zamykane pokrywami. W dolnej części zbiornika znajduje się osiem otworów zsypowych (po cztery na każdą stronę wagonu), otwieranych mechanizmem ręcznym. Rozładunek odbywa się jednocześnie na obie strony toru. Konstrukcja wagonu opracowana przez fabrykę wagonów w Świdnicy, wagony budowane były w 1967 r. i używane przez huty aluminium, m.in. w Koninie.



Rysunek techniczny wagonu Uaoos (405S) 

Dane techniczne wagonu Uaoos (405S)
długość [mm]:14 540długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 260powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:9 100pojemność ładunkowa [m3]:58,6
masa [kg]:24 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:56maks. prędkość [km/h]:100

powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.