|
Wagony specjalne (U)Do tej grupy wagonów należą różnorodne konstrukcje przeznaczone do przewozu specjalnych rodzajów ładunków. Wyróżnić wśród nich można wagony zbiornikowe o rozładunku grawitacyjnym lub ciśnieniowym, wagony pojemnikowe z pojemnikami zdejmowanymi dźwigiem, wagony o obniżonej przestrzeni ładunkowej przeznaczone do ładunków ciężkich i wielkogabarytowych i inne. Opisane typy:
Uai (418Za)Czteroosiowa platforma z obniżoną podłogą przeznaczona do przewozu ładunków o przekroczonej skrajni. Wyposażona w 12 obrotowych kłonic. Konstrukcja opracowana w 1974 r. przez Konstal, produkowana w 1977 r. Powstały również podobnej budowy platformy Uai typu 423Za o długości 24 040 mm, bez kłonic. Rysunek techniczny wagonu Uai (418Za)
Uaai (604Z)Ośmioosiowa platforma z obniżoną podłogą przeznaczona do przewozu ciężkich ładunków o przekroczonej skrajni. Most nośny wsparty jest poprzez ramy nadwózkowe na czterech wózkach typu Chanina. Wagon skonstruowany przez CBK PTK w Poznaniu w 1960 r., budowany w 1961 r. przez Konstal Chorzów. Rysunek techniczny wagonu Uaai (604Z)
Uaais (609Za)Ośmioosiowa platforma z obniżoną podłogą przeznaczona do przewozu ciężkich ładunków o przekroczonej skrajni. Most nośny wsparty jest na dwóch czteroosiowych wózkach, z możliwością bocznego przesuwu mostu do 350 mm w dowolną stronę, dokonywanego mechanizmem ręcznym. Konstrukcja opracowana na bazie doświadczeń z prototypem wagonu Uaai typu 605Z, produkowana przez Konstal Chorzów w latach 1974-1977 jako najdłuższa w Polsce seria platform z obniżoną podłogą (łącznie z prototypem 32 sztuki). Wagon typu 605Z w odróżnieniu od 609Za nie posiada mechanizmu przesuwu mostu.
Rysunek techniczny wagonu Uaais (609Za)
Uaais (619Za)Ośmioosiowa platforma burtowa do przewozu ciężkich ładunków o przekroczonej skrajni. Most nośny oparty jest poprzez ramy nadwózkowe na czterech wózkach i składa się z dwóch burt bocznych i pięciu dźwigarów poprzecznych pomiędzy burtami. Ładunek oparty może być na dźwigarach poprzecznych lub na belkach mocowanych w otworach burt - wówczas dźwigary poprzeczne mogą być zdemontowane dla maksymalnego wykorzystania skrajni w pionie. Wagon skonstruowany przez OBRPS w Poznaniu w oparciu o rozwiązania wagonów produkowanych przez fabrykę w Studénce (Czechy). Wagony budowane w 1984 r. przez Konstal Chorzów. Rysunek techniczny wagonu Uaais (619Za)
Ucs (206S)Dwuosiowy wagon zbiornikowy przeznaczony do przewozu ładunków sproszkowanych, np. cementu, popiołów. Wagon wyposażony jest w trzy zbiorniki napełniane grawitacyjnie, z zamykanymi górnymi otworami ładunkowymi. Rozładunek odbywa się przez króćce rozładunkowe z boku zbiorników pod wpływem sprężonego powietrza o ciśnieniu 0,3 MPa, spulchniającego ładunek przy pomocy sita napowietrzającego w dolnej części zbiornika. Wagon skonstruowany w 1965 r., produkowany przez ZNTK Wrocław w latach 1966-1980. Rysunek techniczny wagonu Ucs (206S)
Ugpps (206Se)Dwuosiowy wagon zbiornikowy przeznaczony do przewozu zboża. Posiada trzy oddzielne zbiorniki, napełniane zamykanym pokrywą otworem w górnej części. Rozładunek następuje grawitacyjnie pomiędzy szyny po ręcznym otwarciu zsypów na dole zbiorników. Rozładunek może być dozowany lub przerwany. Konstrukcja opracowana na bazie wagonu typu 206S i produkowana przez ZNTK Wrocław w latach 1979-1982.
Rysunek techniczny wagonu Ugpps (206Se)
Ucs (220S)Dwuosiowy wagon zbiornikowy przeznaczony do przewozu ładunków sproszkowanych, np. cementu, popiołów. Załadunek dwóch zbiorników odbywa się grawitacyjnie, a rozładunek pneumatycznie, podobnie jak w wagonach typu 206S. Wagon skonstruowany w 1970 r., produkowany przez ZNTK Wrocław w latach 1972-1978. Rysunek techniczny wagonu Ucs (220S)
Uacs (408S)Czteroosiowy wagon zbiornikowy przeznaczony do przewozu ładunków sproszkowanych, np. cementu, popiołów. Załadunek czterech zbiorników odbywa się grawitacyjnie, a rozładunek pneumatycznie, podobnie jak w wagonach typu 206S. Konstrukcja opracowana w 1966 r., produkowana przez fabrykę w Świdnicy w latach 1968-1981.
Rysunek techniczny wagonu Uacs (408S)
Uacns (440S)Czteroosiowy wagon zbiornikowy przeznaczony do przewozu cementu lub innych ładunków sproszkowanych. Wagon posiada zbiornik podzielony na dwie sekcje, z załadunkiem przez dwa zamykane otwory w dachu. Rozładunek odbywa się pod wpływem sprężonego powietrza o ciśnieniu 0,25 MPa przez króćce rozładunkowe na dole zbiornika. Prototyp wagonu powstał w 2009 r. Wagony produkowane przez fabrykę w Gniewczynie na zlecenie CEMET SA, dla zastąpienia starych wagonów typu 408S. Rysunek techniczny wagonu Uacns (440S)
Uas (401S)Czteroosiowy wagon kubłowy przeznaczony do przewozu karbidu lub innych ładunków wrażliwych na czynniki zewnętrzne. W ostoi wagonu znajdują się gniazda, na których ustawiane są trzy pojemniki. Załadunek odbywa się przez zamykane pokrywami otwory na górze pojemników. Rozładunek następuje po zdjeciu pojemnika z wagonu, ustawieniu go na zasobniku i otwarciu dolnego otworu rozładunkowego, posiadającego zamknięcie w formie stożka. Konstrukcja opracowana przez ZNTK Wrocław w 1960 r., produkowana w latach 1964-1965 i 1969 (odmiana 401S/1). Wagony używane były przez zakłady w Tarnowie, Oświęcimiu i Brzegu Dolnym. W późniejszych latach budowane były ponadto podobnej konstrukcji wagony typu 401Zf i 401Zg (na bazie platform 401Zb) oraz 421S (na bazie platform 426Za). Rysunek techniczny wagonu Uas (401S)
Uaoos (405S)Czteroosiowy wagon samowyładowczy przeznaczony do przewozu tlenku glinu lub innych ładunków sypkich wrażliwych na czynniki zewnętrzne. Zbiornik posiada cztery górne otwory załadunkowe, zamykane pokrywami. W dolnej części zbiornika znajduje się osiem otworów zsypowych (po cztery na każdą stronę wagonu), otwieranych mechanizmem ręcznym. Rozładunek odbywa się jednocześnie na obie strony toru. Konstrukcja wagonu opracowana przez fabrykę wagonów w Świdnicy, wagony budowane były w 1967 r. i używane przez huty aluminium, m.in. w Koninie. Rysunek techniczny wagonu Uaoos (405S)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |