Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Wagony cysterny (Z)

Wagony cysterny posia­dają nadwozie w formie zbiornika ciśnienio­wego lub bezciś­nienio­wego w kształcie walczaka z włazami i króćcami do zała­dunku i rozła­dunku. Przezna­czone są do przewozu ładunków płynnych. Zbiornik może posiadać izo­lację oraz insta­lację ogrze­wania paro­wego dla ułat­wienia opróż­niania.

Opisane typy:
  • Zaekk (29R)
  • Zaes (402R)
  • Zaes (406Ra)
  • Zaces (408R)
  • Zas (452R)
  • Zaes (Rt500)


Zaekk (29R)

Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu produktów naftowych. Posiada samonośną konstrukcję ze zbiornikiem z otworem wlewowym i zaworem bezpieczeństwa na górze oraz zaworami spustowymi na dole po obu stronach. Wyposażony w instalację ogrzewania parowego. Wagon produkowany w latach 1958-1964 przez fabryki w Zielonej Górze i Świdnicy jako odmiana wagonu typu 28R, który opracowany został w 1956 r. z przeznaczeniem na eksport. Niektóre odmiany oznaczono seriami Zaekks, Zakk.

Wagon serii Zaekks, typu 29R 



Rysunek techniczny wagonu Zaekk (29R) 

Dane techniczne wagonu Zaekk (29R)
długość [mm]:12 800długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 012powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:7 200pojemność ładunkowa [m3]:48
masa [kg]:23 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:43maks. prędkość [km/h]:100



Zaes (402R)

Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu płynnej siarki w temperaturze ponad 120°C. Posiada izolowany zbiornik z instalacją ogrzewania parowego i zaworem bezpieczeństwa dwustronnego działania. Napełnianie odbywa się przez króciec w pokrywie włazu, do opróżniania służy zawór środkowy oraz jeden z dwóch zaworów bocznych. Konstrukcja opracowana w 1965 r., produkowana w latach 1965-1972 przez fabrykę w Świdnicy.



Rysunek techniczny wagonu Zaes (402R) 

Dane techniczne wagonu Zaes (402R)
długość [mm]:12 340długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 040powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:6 800pojemność ładunkowa [m3]:30,2
masa [kg]:26 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:54,5maks. prędkość [km/h]:100



Zaes (406Ra)

Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu produktów naftowych. Zbiornik oparty na siodłach i mocowany stalowymi opaskami wyposażony jest w instalację ogrzewania parowego i zawór bezpieczeństwa. Do napełniania służy górny otwór, do opróżniania zawory spustowe po obu stronach wagonu. Skonstruowany przez fabrykę w Świdnicy jako zamiennik wagonów 29R i starszych. Wagon produkowany w latach 1964-1981 wraz z odmianą 406Rb (bez ogrzewania, seria Zas) na rynek krajowy, jak również na eksport.

Wagon serii Zaes, typu 406Ra 



Rysunek techniczny wagonu Zaes (406Ra) 

Dane techniczne wagonu Zaes (406Ra)
długość [mm]:12 340długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 270powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:6 800pojemność ładunkowa [m3]:61,2
masa [kg]:22 800min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:57maks. prędkość [km/h]:100



Zaces (408R)

Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu stężonego kwasu siarkowego. Zbiornik wyposażony w instalację ogrzewania parowego, napełniany górą, opróżniany górą za pomocą sprężonego powietrza lub dołem, przez boczne zawory spustowe. Konstrukcja opracowana w 1965 r. przez fabrykę w Świdnicy, produkowana w latach 1965-1981. Powstała również odmiana 408Ra z wózkami 2XT (serii Zace) oraz 408Rc (serii Zacs) przystosowana do przewozu kwasu solnego, z opróżnianiem wyłącznie górą.

Wagon serii Zacs, typu 408Rc 



Rysunek techniczny wagonu Zaces (408R) 

Dane techniczne wagonu Zaces (408R)
długość [mm]:12 340długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:3 745powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:6 800pojemność ładunkowa [m3]:34
masa [kg]:21 500min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:58,5maks. prędkość [km/h]:100



Zas (452R)

Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu produktów naftowych. Konstrukcja powstała w 1997 r. w ZNTK Ostróda w oparciu o elementy wagonów 406Rb. Zmiany polegały na przedłużeniu ostoi i zbiornika, zmianie sposobu mocowania zbiornika oraz wymianie zaworów. Wagony produkowane przez ZNTK Ostróda w latach 1997-2001.

Wagon serii Zas, typu 452R 



Rysunek techniczny wagonu Zas (452R) 

Dane techniczne wagonu Zas (452R)
długość [mm]:15 240długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 247powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:9 700pojemność ładunkowa [m3]:80
masa [kg]:24 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:56maks. prędkość [km/h]:100



Zaes (Rt500)

Czteroosiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu ciężkich produktów naftowych, smoły i asfaltu. Posiada izolowany zbiornik z instalacją ogrzewania parowego, napełniany włazem górnym, opróżniany przez zawór denny i spusty boczne lub spust centralny. Wagony importowane, wyprodukowane w latach 1968-1980 przez ZDS ARAD w Rumunii.



Rysunek techniczny wagonu Zaes (Rt500) 

Dane techniczne wagonu Zaes (Rt500)
długość [mm]:12 510długość ładunkowa [mm]:-
wysokość [mm]:4 260powierzchnia ładunkowa [m2]:-
rozstaw czopów skrętu [mm]:7 120pojemność ładunkowa [m3]:50
masa [kg]:28 000min. promień łuku [m]:75
granica obciążenia [t]:52maks. prędkość [km/h]:100

powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.