Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Urządzenia elektromechaniczne

Koncepcja nastawnicy elektromechanicznej (suwakowej) została opracowana przez niemiecką firmę Siemens&Halske już w XIX wieku. Pierwsze urządzenia tego typu zbudowane zostały w 1894 r. w Prerau. W 1899 r., jako pierwsza na ziemiach polskich, uruchomiona została nastawnica elektromechaniczna w Kartuzach. Początkowo stosowane były odmienne rozwiązania nastawnic różnych producentów, z czasem przyjęto konstrukcję Siemens&Halske jako znormalizowaną. Nowe nastawnice elektromechaniczne przestano budować w Polsce pod koniec lat 50.

W urządzeniach elektromechanicznych główne zależności realizowane są na drodze mechanicznej, jednak wprowadzone zostały elektryczne napędy zwrotnic, wykolejnic, rygli i sygnalizatorów (pierwotnie kształtowych). Urządzenia nastawiane są za pomocą małych przechylnych lub obrotowych dźwigienek umieszczonych w jednym, dwóch lub czterech rzędach, połączonych ze skrzynią zależności i obwodami elektrycznymi.





Nastawnica jednorzędowa Siemens&Halske 1912

Do urządzeń elektromechanicznych eksploatowanych na PKP należą:
  • Urządzenia typu Siemens&Halske 1912 (VES) jednorzędowe,
  • Urządzenia typu Pintsch, dwurzędowe,
  • Urządzenia typu VES dwu- i czterorzędowe,
  • Urządzenia typu AEG, jednorzędowe,
  • Urządzenia typu Orenstein&Koppel, jednorzędowe,
  • Urządzenia typu Scheidt&Bachmann, jednorzędowe.
powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.