Beskidzka Strona Kolejowa
 » wstęp
 » aktualności
 » urządzenia srk
 » sygnalizacja
 » łączność
 » ruch kolejowy
 » sieć kolejowa
 » słownik srk
 » symulator ISDR
 » wagony towarowe
 » linia 117
 » fotogaleria
 
 » forum ISDR
 » mapa strony
 » o autorze
 » kontakt
 » linki

Stacje i przystanki na linii Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Bielsko-Biała Główna

Na stronie przedsta­wiono podsta­wowe infor­macje i krótkie opisy poste­runków ruchu i punktów eksploata­cyjnych na linii nr 117. Kliknięcie na minia­turę zdjęcia spowo­duje otwarcie strony galerii, na której znajduje się więcej zdjęć z danego miejsca.

Spis stacji i przystanków:
  • Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona
  • Kalwaria Zebrzydowska
  • Barwałd Górny (mijanka)
  • Barwałd Górny
  • Barwałd Średni
  • Klecza Górna
  • Klecza Dolna
  • Wadowice
  • Chocznia
  • Chocznia Górna
  • Inwałd
  • Andrychów
  • Andoria
  • Andrychów Górnica
  • Bulowice
  • Zamek Bulowicki
  • Kęty
  • Kęty Podlesie
  • Kozy Zagroda
  • Kozy
  • Krzemionki
  • Bielsko-Biała Wschód
  • Bielsko-Biała Główna


Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona



rodzaj: stacja
kilometr: 0.000
otwarcie: 1888
urządzenia srk: przekaźnikowe typu E

Kalwaria Zebrzy­dowska Lancko­rona leży na jednoto­rowej linii nr 97 Skawina - Sucha Beskidzka - Żywiec i jest stacją począt­kową dla linii nr 117 do Bielska-Białej Głównej. Posiada cztery tory główne dodat­kowe, jeden peron wyspowy między torem 1 i 3 oraz jednokrawę­dziowy peron przy skrajnym torze 9, dawniej uży­wany przez pociągi z kierunku Bielska-Białej. Nastawnia mieści się w budynku dworca. Przy budynku dworca znajduje się przejście nadziemne nad torami. Przy połud­niowej głowicy znajduje się poste­runek Skp oraz nieuży­wany budynek dawnej mecha­nicznej nastawni wyko­nawczej. Układ torowy i urzą­dzenia srk przebudo­wane zostały przy elektry­fikacji na początku lat 70.


Plan stacji - stan z ok. 1947 r. 


Plan stacji - stan z 2007 r. 


Kalwaria Zebrzydowska



rodzaj: przystanek osobowy, dawniej stacja
kilometr: 1.510
otwarcie: 1888
urządzenia srk: kluczowe (zlikwidowane)

Kalwaria Zebrzy­dowska była pierwszą stacją pośrednią na linii. Od stacji odgałę­ziała się łącznica biegnąca w kierunku Skawiny, pozwala­jąca ominąć stację Kalwaria Zebrzy­dowska Lancko­rona, zlikwido­wana w latach 40. Stacja posia­dała kilka torów głównych dodat­kowych i bocznych, wyposa­żona była w sema­fory kształtowe wjazdowe oraz wyjaz­dowe grupowe, wspólne dla wszystkich torów. W 1991 r. została zdegrado­wana do ładowni z przystankiem oso­bowym. Istnie­jące dodat­kowe tory po raz ostatni wykorzys­tano przy remoncie odcinka w 2006 r., po czym zostały rozeb­rane. Tor główny został wówczas przesu­nięty i wybudo­wano przy nim peron - wcześniej Kalwaria Zebrzy­dowska nie posia­dała wysokich peronów.


Plan stacji - stan z ok. 1947 r. 


Barwałd Górny (mijanka)



rodzaj: mijanka, zlikwidowana
kilometr: ≈5.300
otwarcie: -

Mijanka w Barwałdzie Górnym znajdo­wała się kilkaset metrów na wschód od przystanku Barwałd Górny. Wybudo­wana została podczas elektryfi­kacji linii dla zwiększenia przepusto­wości odcinka Kalwaria Zebrzy­dowska Lancko­rona - Wado­wice w związku z likwi­dacją odcinka Wado­wice - Skawce, w miejscu którego rozpo­częto budowę zbiornika i zapory wodnej. Z powodu niewiel­kiego ruchu osta­tecznie mijanka nigdy nie została urucho­miona, a po kilku latach została rozeb­rana.



Barwałd Górny



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 5.887
otwarcie: 1894

Na przystanku znajduje się muro­wany budynek oraz wiaty na peronie.



Barwałd Średni



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 7.950
otwarcie: 1993

Przystanek wyposa­żony jest jedynie w wiaty przystan­kowe.



Klecza Górna



rodzaj: przystanek osobowy, dawniej stacja
kilometr: 11.218
otwarcie: 1888
urządzenia srk: przekaźnikowe (zlikwidowane)

Klecza Górna posia­dała trzy tory główne i jeden boczny. Na końcu peronu wyspo­wego znajduje się przejście nadziemne. Ruch na stacji stero­wany był z piętrowej nastawni z urządze­niami przekaź­niko­wymi, znajdu­jącej się przy wschodniej głowicy stacji. Układ torowy i urzą­dzenia srk przebudo­wane zostały przy elektry­fikacji na początku lat 90. Stacja została zamknięta dla czynności technicznych ok. 1999 r. Tory dodat­kowe zostały częściowo rozeb­rane, w 2006 r. wyko­rzysty­wane były podczas remontu odcinka.


Plan stacji - stan z 2006 r. 


Klecza Dolna



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 14.362
otwarcie: 1894

Przystanek wyposa­żony jest w dwie wiaty przystan­kowe.



Wadowice



rodzaj: stacja węzłowa
kilometr: 17.483
otwarcie: 1888
urządzenia srk: przekaźnikowo-komputerowe typu MOR-1

Wado­wice wybudo­wane zostały jako czteroto­rowa stacja przelo­towa, rozbudo­wana po powstaniu linii Trzebinia - Skawce. Po likwi­dacji odcinka Wado­wice - Skawce związanej z rozpo­częciem budowy zbiornika wodnego stacja straciła swoje dawne znaczenie. Wraz z elektryfi­kacją na przełomie lat 80/90 rozpo­częto moderni­zację stacji z budową nowego, rozleglej­szego układu toro­wego. Inwes­tycję przerwano, pozosta­wiając nieukoń­czoną połud­niową głowicę stacyjną z nieprze­jezdną częścią torów i kluczowe urzą­dzenia srk. Stan taki trwał kilka­naście lat. W 2002 r. zamknięto dla ruchu pasażer­skiego odcinek Spytko­wice - Wado­wice, który odtąd uży­wany był jeszcze spora­dycznie przez pociągi zdawcze. Osta­tecznie prace związane z przebu­dową stacji zostały konty­nuo­wane wraz z remontem odcinka Kalwaria Zebrzy­dowska Lancko­rona - Wado­wice jako części "Szlaku Papies­kiego". Nowe urzą­dzenia srk urucho­miono w 2009 r. Obecnie stacja posiada cztery tory główne przy dwóch peronach wyspowych oraz kilka torów bocznych.


Plan stacji - stan z ok. 1968 r. 


Plan stacji - stan z 2005 r. 


Plan stacji - stan z 2009 r. 


Chocznia



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 22.020
otwarcie: 1893

Przystanek wyposa­żony jest w niewielki budynek, w którym znajduje się poste­runek dróżnika przejazdo­wego.



Chocznia Górna



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 23.700
otwarcie: 1991

Przystanek wyposa­żony jest jedynie w wiaty przystan­kowe.



Inwałd



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 27.795
otwarcie: 1907

Przystanek wyposa­żony jest w muro­wany budynek.



Andrychów



rodzaj: stacja
kilometr: 30.512
otwarcie: 1888
urządzenia srk: przekaźnikowe typu OSA

Stacja posiada trzy tory główne, z czego dwa przy peronie wyspowym oraz jeden tor boczny. Nastawnia z urządze­niami przekaź­niko­wymi znajduje się w budynku stacyjnym. W kierunku zachodnim od stacji odgałę­ziała się zlikwido­wana już bocznica tartaku. Układ torowy i urzą­dzenia srk przebudo­wane zostały przy elektry­fikacji na początku lat 90.


Plan stacji - stan z 2005 r. 


Andoria



rodzaj: bocznica szlakowa, zlikwidowana
kilometr: 32.484
otwarcie: ≈1950-1960
urządzenia srk: zwrotnica zamykana na klucz

Bocznica zakładów Andropol i Andoria odgałę­ziała się od toru szlako­wego zwrotnicą zamy­kaną zamkiem kluczowym, obsługi­wana była ze stacji Andrychów. Wyposa­żona była w niewielki, dwuto­rowy punkt zdawczo-odbiorczy.


Plan bocznicy - stan z 2005 r. 


Andrychów Górnica



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 33.766
otwarcie: 1986

Przystanek wyposa­żony jest jedynie w wiaty przystan­kowe.



Bulowice



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 36.938
otwarcie: 1912

Przystanek posiada niewielki budynek, obecnie nieuży­wany i zdewasto­wany. Przy wschodnim końcu peronu znajduje się poste­runek dróżnika przejazdo­wego.



Zamek Bulowicki



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 39.000
otwarcie: 1960

Przystanek posiada piętrowy budynek, w którym znajdo­wała się pocze­kalnia.



Kęty



rodzaj: stacja
kilometr: 41.976
otwarcie: 1888
urządzenia srk: kluczowe z sygnalizacją świetlną

Stacja wyposa­żona jest w trzy tory główne, z czego dwa przy peronie wyspowym oraz jeden tor boczny przy placu ładun­kowym. Stacja została przebu­dowana przy elektry­fikacji na początku lat 90, pozosta­wiono jednak kluczowe urzą­dzenia srk, współpra­cujące sygnali­zacją świetlną. W budynku stacyjnym znajduje się nastawnia dysponu­jąca obsługu­jąca sygna­liza­tory i blokadę liniową, a przy głowicach niewielkie nastawnie wyko­nawcze obsługu­jące rozjazdy, powią­zane blokadą stacyjną. W obrębie stacji znajdują się cztery przejazdy kat. A, obsługi­wane przez nastawnię wyko­nawczą oraz poste­runek przy drodze krajowej nr 52. Stacja posia­dała dwie bocznice stacyjne, prowa­dzące do tartaku oraz Zakładów Metali Lekkich.


Plan stacji - stan z 2008 r. 


Kęty Podlesie



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 44.095
otwarcie: ≈1904

Przystanek posiada niewielki budynek z muru pruskiego. Peron w połowie przecięty jest drogą, na której niegdyś znajdował się przejazd kat. A.



Kozy Zagroda



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 48.007
otwarcie: 1949

Przystanek posiada niewielki budynek, który dawniej obsłu­giwał znajdu­jący się przy przystanku przejazd kat. A. Obecnie przejazd ten wyposa­żony jest w samo­czynną sygnali­zację przejaz­dową.



Kozy



rodzaj: stacja
kilometr: 50.097
otwarcie: 1888
urządzenia srk: przekaźnikowe typu OSA

Stacja posiada trzy tory główne, z czego dwa przy peronie wyspowym oraz jeden tor boczny żeber­kowy, znajdu­jący się przy placu ładun­kowym. Nastawnia mieści się w budynku stacyjnym i obsłu­guje dodat­kowo przejazd kat. A przy wschodniej głowicy stacji. Dawniej po wschodniej stronie stacji znajdo­wała się bocznica z punktem przeładun­kowym kamienia z towa­rowej kolejki linowej kamienio­łomu, która funkcjono­wała do lat 70. Układ torowy stacji i urzą­dzenia srk przebudo­wane zostały przy elektry­fikacji na początku lat 90.


Plan stacji - stan z 2006 r. 


Krzemionki



rodzaj: przystanek osobowy
kilometr: 52.294
otwarcie: 1950

Przystanek posiadał niewielki budynek, rozeb­rany ok. 2005 r.



Bielsko-Biała Wschód



rodzaj: stacja
kilometr: 57.095
otwarcie: 1888
urządzenia srk: przekaźnikowe typu OSA

Stacja posiada cztery tory główne, w tym dwa przy peronie wyspowym, jeden tor boczny komunika­cyjny oraz jeden żeber­kowy tor boczny ładun­kowy. W budynku stacyjnym mieści się nastawnia. W obrębie stacji znajdują się dwa przejazdy kat. A, jeden obsługi­wany z nastawni z użyciem kamer, drugi przez poste­runek Skp od strony Bielska-Białej Głównej. Dawniej istniał jeszcze jeden przejazd z obsługu­jącym go poste­runkiem, zlikwido­wany po przebu­dowie przejazdu na wiadukt. Stacja obsługi­wała kompleks bocznic prowa­dzących do oko­licznych zakładów, obecnie większość z nich została już zlikwido­wana. Od szlaku do Bielska-Białej Głównej odgałę­ziała się łącznica w kierunku Skoczowa. Łącznica i szlaki Bielsko-Biała Wschód - Bielsko-Biała Główna oraz Bielsko-Biała Główna - Bielsko-Biała Wapie­nica stano­wiły trójkąt uży­wany dawniej do obra­cania paro­wozów. Rozjazd zamy­kany był na klucz uzależ­niony w urzą­dzeniach stacyjnych stacji Bielsko-Biała Wschód. Obecnie łącznica jest już nieprze­jezdna z powodu przebu­dowy drogi i likwi­dacji wiaduktu, którym przebie­gała. Układ torowy stacji i urzą­dzenia srk przebudo­wane zostały przy elektry­fikacji na początku lat 90.


Plan stacji - stan z ok. 1988 r. 


Plan stacji - stan z 2005 r. 


Bielsko-Biała Główna



rodzaj: stacja węzłowa
kilometr: 58.463
otwarcie: 1888
urządzenia srk: przekaźnikowe typu PB

Duża stacja węzłowa leżąca na linii nr 139 Kato­wice - Zwardoń, stano­wiąca koniec linii z Kalwarii Zebrzy­dowskiej Lancko­rony, a także początek linii nr 190 do Cieszyna. Obsługi­wana jest przez nastawnię dysponu­jącą oraz dwie nastawnie manew­rowe. Posiada trzy perony z sześcioma krawę­dziami perono­wymi, połą­czone przejściem podziemnym i nadziemnym. Na stacji rozpo­czyna i kończy bieg duża liczba pociągów oso­bowych, jak również pociągi pospieszne i ekspre­sowe. Warty uwagi jest odres­tauro­wany budynek dworca.


Plan stacji - stan z 2007 r. 

Ostatnia modyfikacja strony: 15.12.2016
powrót do góry
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone.