|
Stacje i przystanki na linii Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Bielsko-Biała GłównaNa stronie przedstawiono podstawowe informacje i krótkie opisy posterunków ruchu i punktów eksploatacyjnych na linii nr 117. Kliknięcie na miniaturę zdjęcia spowoduje otwarcie strony galerii, na której znajduje się więcej zdjęć z danego miejsca. Spis stacji i przystanków:
Kalwaria Zebrzydowska Lanckoronarodzaj: stacja kilometr: 0.000 otwarcie: 1888 urządzenia srk: przekaźnikowe typu E Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona leży na jednotorowej linii nr 97 Skawina - Sucha Beskidzka - Żywiec i jest stacją początkową dla linii nr 117 do Bielska-Białej Głównej. Posiada cztery tory główne dodatkowe, jeden peron wyspowy między torem 1 i 3 oraz jednokrawędziowy peron przy skrajnym torze 9, dawniej używany przez pociągi z kierunku Bielska-Białej. Nastawnia mieści się w budynku dworca. Przy budynku dworca znajduje się przejście nadziemne nad torami. Przy południowej głowicy znajduje się posterunek Skp oraz nieużywany budynek dawnej mechanicznej nastawni wykonawczej. Układ torowy i urządzenia srk przebudowane zostały przy elektryfikacji na początku lat 70. Plan stacji - stan z ok. 1947 r. Plan stacji - stan z 2007 r. Kalwaria Zebrzydowskarodzaj: przystanek osobowy, dawniej stacja kilometr: 1.510 otwarcie: 1888 urządzenia srk: kluczowe (zlikwidowane) Kalwaria Zebrzydowska była pierwszą stacją pośrednią na linii. Od stacji odgałęziała się łącznica biegnąca w kierunku Skawiny, pozwalająca ominąć stację Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, zlikwidowana w latach 40. Stacja posiadała kilka torów głównych dodatkowych i bocznych, wyposażona była w semafory kształtowe wjazdowe oraz wyjazdowe grupowe, wspólne dla wszystkich torów. W 1991 r. została zdegradowana do ładowni z przystankiem osobowym. Istniejące dodatkowe tory po raz ostatni wykorzystano przy remoncie odcinka w 2006 r., po czym zostały rozebrane. Tor główny został wówczas przesunięty i wybudowano przy nim peron - wcześniej Kalwaria Zebrzydowska nie posiadała wysokich peronów. Plan stacji - stan z ok. 1947 r. Barwałd Górny (mijanka)rodzaj: mijanka, zlikwidowana kilometr: ≈5.300 otwarcie: - Mijanka w Barwałdzie Górnym znajdowała się kilkaset metrów na wschód od przystanku Barwałd Górny. Wybudowana została podczas elektryfikacji linii dla zwiększenia przepustowości odcinka Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Wadowice w związku z likwidacją odcinka Wadowice - Skawce, w miejscu którego rozpoczęto budowę zbiornika i zapory wodnej. Z powodu niewielkiego ruchu ostatecznie mijanka nigdy nie została uruchomiona, a po kilku latach została rozebrana. Barwałd Górnyrodzaj: przystanek osobowy kilometr: 5.887 otwarcie: 1894 Na przystanku znajduje się murowany budynek oraz wiaty na peronie. Barwałd Średnirodzaj: przystanek osobowy kilometr: 7.950 otwarcie: 1993 Przystanek wyposażony jest jedynie w wiaty przystankowe. Klecza Górnarodzaj: przystanek osobowy, dawniej stacja kilometr: 11.218 otwarcie: 1888 urządzenia srk: przekaźnikowe (zlikwidowane) Klecza Górna posiadała trzy tory główne i jeden boczny. Na końcu peronu wyspowego znajduje się przejście nadziemne. Ruch na stacji sterowany był z piętrowej nastawni z urządzeniami przekaźnikowymi, znajdującej się przy wschodniej głowicy stacji. Układ torowy i urządzenia srk przebudowane zostały przy elektryfikacji na początku lat 90. Stacja została zamknięta dla czynności technicznych ok. 1999 r. Tory dodatkowe zostały częściowo rozebrane, w 2006 r. wykorzystywane były podczas remontu odcinka. Plan stacji - stan z 2006 r. Klecza Dolnarodzaj: przystanek osobowy kilometr: 14.362 otwarcie: 1894 Przystanek wyposażony jest w dwie wiaty przystankowe. Wadowicerodzaj: stacja węzłowa kilometr: 17.483 otwarcie: 1888 urządzenia srk: przekaźnikowo-komputerowe typu MOR-1 Wadowice wybudowane zostały jako czterotorowa stacja przelotowa, rozbudowana po powstaniu linii Trzebinia - Skawce. Po likwidacji odcinka Wadowice - Skawce związanej z rozpoczęciem budowy zbiornika wodnego stacja straciła swoje dawne znaczenie. Wraz z elektryfikacją na przełomie lat 80/90 rozpoczęto modernizację stacji z budową nowego, rozleglejszego układu torowego. Inwestycję przerwano, pozostawiając nieukończoną południową głowicę stacyjną z nieprzejezdną częścią torów i kluczowe urządzenia srk. Stan taki trwał kilkanaście lat. W 2002 r. zamknięto dla ruchu pasażerskiego odcinek Spytkowice - Wadowice, który odtąd używany był jeszcze sporadycznie przez pociągi zdawcze. Ostatecznie prace związane z przebudową stacji zostały kontynuowane wraz z remontem odcinka Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Wadowice jako części "Szlaku Papieskiego". Nowe urządzenia srk uruchomiono w 2009 r. Obecnie stacja posiada cztery tory główne przy dwóch peronach wyspowych oraz kilka torów bocznych. Plan stacji - stan z ok. 1968 r. Plan stacji - stan z 2005 r. Plan stacji - stan z 2009 r. Choczniarodzaj: przystanek osobowy kilometr: 22.020 otwarcie: 1893 Przystanek wyposażony jest w niewielki budynek, w którym znajduje się posterunek dróżnika przejazdowego. Chocznia Górnarodzaj: przystanek osobowy kilometr: 23.700 otwarcie: 1991 Przystanek wyposażony jest jedynie w wiaty przystankowe. Inwałdrodzaj: przystanek osobowy kilometr: 27.795 otwarcie: 1907 Przystanek wyposażony jest w murowany budynek. Andrychówrodzaj: stacja kilometr: 30.512 otwarcie: 1888 urządzenia srk: przekaźnikowe typu OSA Stacja posiada trzy tory główne, z czego dwa przy peronie wyspowym oraz jeden tor boczny. Nastawnia z urządzeniami przekaźnikowymi znajduje się w budynku stacyjnym. W kierunku zachodnim od stacji odgałęziała się zlikwidowana już bocznica tartaku. Układ torowy i urządzenia srk przebudowane zostały przy elektryfikacji na początku lat 90. Plan stacji - stan z 2005 r. Andoriarodzaj: bocznica szlakowa, zlikwidowana kilometr: 32.484 otwarcie: ≈1950-1960 urządzenia srk: zwrotnica zamykana na klucz Bocznica zakładów Andropol i Andoria odgałęziała się od toru szlakowego zwrotnicą zamykaną zamkiem kluczowym, obsługiwana była ze stacji Andrychów. Wyposażona była w niewielki, dwutorowy punkt zdawczo-odbiorczy. Plan bocznicy - stan z 2005 r. Andrychów Górnicarodzaj: przystanek osobowy kilometr: 33.766 otwarcie: 1986 Przystanek wyposażony jest jedynie w wiaty przystankowe. Bulowicerodzaj: przystanek osobowy kilometr: 36.938 otwarcie: 1912 Przystanek posiada niewielki budynek, obecnie nieużywany i zdewastowany. Przy wschodnim końcu peronu znajduje się posterunek dróżnika przejazdowego. Zamek Bulowickirodzaj: przystanek osobowy kilometr: 39.000 otwarcie: 1960 Przystanek posiada piętrowy budynek, w którym znajdowała się poczekalnia. Kętyrodzaj: stacja kilometr: 41.976 otwarcie: 1888 urządzenia srk: kluczowe z sygnalizacją świetlną Stacja wyposażona jest w trzy tory główne, z czego dwa przy peronie wyspowym oraz jeden tor boczny przy placu ładunkowym. Stacja została przebudowana przy elektryfikacji na początku lat 90, pozostawiono jednak kluczowe urządzenia srk, współpracujące sygnalizacją świetlną. W budynku stacyjnym znajduje się nastawnia dysponująca obsługująca sygnalizatory i blokadę liniową, a przy głowicach niewielkie nastawnie wykonawcze obsługujące rozjazdy, powiązane blokadą stacyjną. W obrębie stacji znajdują się cztery przejazdy kat. A, obsługiwane przez nastawnię wykonawczą oraz posterunek przy drodze krajowej nr 52. Stacja posiadała dwie bocznice stacyjne, prowadzące do tartaku oraz Zakładów Metali Lekkich. Plan stacji - stan z 2008 r. Kęty Podlesierodzaj: przystanek osobowy kilometr: 44.095 otwarcie: ≈1904 Przystanek posiada niewielki budynek z muru pruskiego. Peron w połowie przecięty jest drogą, na której niegdyś znajdował się przejazd kat. A. Kozy Zagrodarodzaj: przystanek osobowy kilometr: 48.007 otwarcie: 1949 Przystanek posiada niewielki budynek, który dawniej obsługiwał znajdujący się przy przystanku przejazd kat. A. Obecnie przejazd ten wyposażony jest w samoczynną sygnalizację przejazdową. Kozyrodzaj: stacja kilometr: 50.097 otwarcie: 1888 urządzenia srk: przekaźnikowe typu OSA Stacja posiada trzy tory główne, z czego dwa przy peronie wyspowym oraz jeden tor boczny żeberkowy, znajdujący się przy placu ładunkowym. Nastawnia mieści się w budynku stacyjnym i obsługuje dodatkowo przejazd kat. A przy wschodniej głowicy stacji. Dawniej po wschodniej stronie stacji znajdowała się bocznica z punktem przeładunkowym kamienia z towarowej kolejki linowej kamieniołomu, która funkcjonowała do lat 70. Układ torowy stacji i urządzenia srk przebudowane zostały przy elektryfikacji na początku lat 90. Plan stacji - stan z 2006 r. Krzemionkirodzaj: przystanek osobowy kilometr: 52.294 otwarcie: 1950 Przystanek posiadał niewielki budynek, rozebrany ok. 2005 r. Bielsko-Biała Wschódrodzaj: stacja kilometr: 57.095 otwarcie: 1888 urządzenia srk: przekaźnikowe typu OSA Stacja posiada cztery tory główne, w tym dwa przy peronie wyspowym, jeden tor boczny komunikacyjny oraz jeden żeberkowy tor boczny ładunkowy. W budynku stacyjnym mieści się nastawnia. W obrębie stacji znajdują się dwa przejazdy kat. A, jeden obsługiwany z nastawni z użyciem kamer, drugi przez posterunek Skp od strony Bielska-Białej Głównej. Dawniej istniał jeszcze jeden przejazd z obsługującym go posterunkiem, zlikwidowany po przebudowie przejazdu na wiadukt. Stacja obsługiwała kompleks bocznic prowadzących do okolicznych zakładów, obecnie większość z nich została już zlikwidowana. Od szlaku do Bielska-Białej Głównej odgałęziała się łącznica w kierunku Skoczowa. Łącznica i szlaki Bielsko-Biała Wschód - Bielsko-Biała Główna oraz Bielsko-Biała Główna - Bielsko-Biała Wapienica stanowiły trójkąt używany dawniej do obracania parowozów. Rozjazd zamykany był na klucz uzależniony w urządzeniach stacyjnych stacji Bielsko-Biała Wschód. Obecnie łącznica jest już nieprzejezdna z powodu przebudowy drogi i likwidacji wiaduktu, którym przebiegała. Układ torowy stacji i urządzenia srk przebudowane zostały przy elektryfikacji na początku lat 90. Plan stacji - stan z ok. 1988 r. Plan stacji - stan z 2005 r. Bielsko-Biała Głównarodzaj: stacja węzłowa kilometr: 58.463 otwarcie: 1888 urządzenia srk: przekaźnikowe typu PB Duża stacja węzłowa leżąca na linii nr 139 Katowice - Zwardoń, stanowiąca koniec linii z Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony, a także początek linii nr 190 do Cieszyna. Obsługiwana jest przez nastawnię dysponującą oraz dwie nastawnie manewrowe. Posiada trzy perony z sześcioma krawędziami peronowymi, połączone przejściem podziemnym i nadziemnym. Na stacji rozpoczyna i kończy bieg duża liczba pociągów osobowych, jak również pociągi pospieszne i ekspresowe. Warty uwagi jest odrestaurowany budynek dworca. Plan stacji - stan z 2007 r. Ostatnia modyfikacja strony: 15.12.2016 |
|||||||||||||||||||||||||
(c) Paweł Okrzesik 2004-2021. Wykorzystywanie materiałów bez wiedzy i zgody autora niedozwolone. |